LAURENTWILLEN.NL
laurentwillen.nl
IT
DE
ES
EN
FR

YouTube

Contact

Categories

Advies nodig om uw projector te kiezen?
Mijn blog in een paar cijfers:
  • Online sinds 20 Jaren
  • Met 1899 Artikelen
  • En ook 57897 Reacties
  • Alleen 1 Advertentie per bezoek
  • Met 0% Cookies van derden
  • En ook 0% Trackers
  • Zelfgemaakt 100% in mijn vrije tijd
Categorie: : Projectoren

Projectiescherm vergelijking (wit, ALR, CLR)

Projectiescherm vergelijking (wit, ALR, CLR)
Gepubliceerd: 2025-01-12 • Bijgewerkt: 2025-03-12 • Leestijd: 0 min. | Reacties: 48 — Doe mee aan de discussie
Laurent Willen Specialiteiten: digitaal in al zijn vormen (marketing, ontwikkeling, schrijven, ...) Achtergrond: deze blog is een hobby die met de tijd is gegroeid. Ik heb ook een professionele loopbaan waarin ik in sectoren heb gewerkt die even uiteenlopend zijn als telecom, vastgoed, software, automotive, reizen en luchtvervoer.

Commentaires (48)

M
Mario 2024-09-21
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi, compliment voor wat u doet, top. Ik heb een Hisense c1 4k projector, welk projectiescherm zou u aanraden? Alvast bedankt voor uw reactie. Groet
LaurentW 2024-09-22
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Beste Mario, Ik zou zeker een ALR aanraden. Ik heb vorige week veel schermen (Lumene, Celexon, Yovanxer,...) getest, maar ik heb nog geen tijd gehad om de resultaten te analyseren, misschien volgende week. Als het dringend is, zou ik voorlopig de ALR van Elitescreen aanraden.
B
Bruno 2024-11-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo, hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide vergelijking! U heeft opgemerkt dat deze ranglijst de resultaten met een klassieke projector toont. Ik ga investeren in de Valerion Master Pro2 en naar aanleiding van uw vergelijking wilde ik me richten op het NothingProjector ALR-scherm dat bovenaan de lijst staat (versie met motor op de grond). Echter, alle schermen die ik op de website van NothingProjector vind, zijn gericht op UST en ik betwijfel of ze geschikt zijn voor de Valerion. Kunt u de link van de projector waar u naar verwijst sturen? Hartelijk dank!
LaurentW 2024-11-10
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Bruno, Ja inderdaad, de schermen van NothingProjector zijn ontworpen voor ultra-korte projectoren, maar dat betekent niet dat ze niet gebruikt kunnen worden met een projector zoals de Valerion. Het lichtbeheer is niet optimaal en je moet de beeldinstellingen aanpassen (hetzelfde geldt voor alle projectoren), maar het werkt. De metingen van deze tests zijn uitgevoerd met een lange-focus projector, dus dat vormt een goede basis om te schatten of het verlies aan helderheid acceptabel is. Anders is er het alternatief op Aliexpress: https://s.click.aliexpress.com/e/_DkJ1t7n Het is een scherm dat ik ook heb getest, het is ontworpen voor projectoren zoals de Valerion, het staat in de top 5 van mijn ranglijst. Ik heb kortingscodes ontvangen voor Aliexpress die je kunt gebruiken voor 11/11: 5€ korting bij een aankoop van 39€: 11FR005 12€ korting bij een aankoop van 89€: 11FR012 25€ korting bij een aankoop van 169€: 11FR025 40€ korting bij een aankoop van 269€: 11FR040 60€ korting bij een aankoop van 359€: 11FR060 80€ korting bij een aankoop van 499€: 11FR080 dus afhankelijk van je land en het aankoopbedrag, zou je een goede korting kunnen krijgen. Het NothingProjector scherm is beter maar zal waarschijnlijk duurder zijn. Een 100 inch scherm bij Yovanxer kost (op het moment van schrijven) 315€ waarvan je 40€ kunt aftrekken met de kortingscode, dus uiteindelijk 275€.
B
bruno 2024-11-11
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Laurent, heel erg bedankt voor je antwoord met al die kortingscodes! Maar ik heb een grote beperking: de enige manier om een zo groot scherm in de woonkamer van mijn vrouw te krijgen, zou zijn met een gemotoriseerd scherm dat vanaf de grond komt :) Ik heb enkele gloednieuwe modellen gezien die geschikt zijn voor lange brandpuntsafstanden en eind dit jaar uitkomen: Elite screen Kestrel met een directiviteit van slechts 70° en een Lumene Eden LT (uitvoering januari 2025) voor 2600€! Heb je andere oplossingen voor dit type scherm in een lichte omgeving?
LaurentW 2024-11-11
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Bruno, Ja, ik begrijp het, vaste schermen vormen een echte beperking voor de montage, plaatsing en verplaatsing. Schermen van het type floor rising zijn helaas duurder. NothingProjector heeft een model van meer dan 2000€. Er zijn modellen bij Vividstorm, ik heb een doek ontvangen om te testen, maar ik heb daar nog niet de tijd voor gehad. Ik zou binnen 2 weken een floor rising moeten ontvangen van een merk dat ik niet kende, dus ik weet nog niet wat het waard zal zijn.
A
Alex 2025-01-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo, ik heb 6 jaar geleden een lumene coliseum premium 300c scherm gekocht. Kunt u mij vertellen met welk coliseum het overeenkomt in uw studie? Met vriendelijke groet
LaurentW 2025-01-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Alex, De schermen waren gelabeld met de "technische" namen van hun doeken, ik ken de commerciële namen niet. Ik heb verschillende Coliseum-modellen getest en wat ze onderscheidt is het type materiaal dat ze gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld zachtere stoffen, er is een model dat geluid doorlaat, enz. Als ik kijk naar de foto van de 300c op hun site, zou ik zeggen dat dit scherm overeenkomt met het Coliseum / Movie Palace Platinum in mijn test. Dit scherm haalt goede resultaten voor wit en kleurweergave, het is zwakker voor zwartdiepte maar dat is 'normaal' voor dit type scherm.
T
Théophile 2025-01-08
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Laurent, bedankt voor deze uitgebreide test. Ondanks je uitleg stuit ik op een eerste moeilijkheid, namelijk de prijs van de schermen, de tweede is de plaatsing van het scherm en de derde is mijn type videoprojector. Ik heb een Formovie Cinema Edge-projector, wat betekent dat hij een ultrakorte brandpuntsafstand heeft. Ik heb een heel eenvoudig scherm gekocht om de weergave te testen, maar ik wil graag iets beters met een budget van maximaal €500. Ik kan geen scherm vanaf de vloer installeren omdat het dan achter mijn meubels verstopt zou zitten of ik zou het erop moeten zetten, wat absoluut niet ideaal is. Ik kies dus voor een scherm aan het plafond met een afmeting van 120 inch (266x149 ongeveer) omdat het de set-back is die ik heb voor mijn projector die deze afmeting bepaalt. Ik heb een grijs spandoek gevonden op A...zon, hier is de link, maar ik ben bang dat ik een bepaald bedrag zal moeten betalen voor een teleurstellend resultaat. https://www.amazon.fr/gp/product/B07ZHF39TX/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A2DTQKZ92CUIYT&psc=1 Als er geen andere oplossing is, zal ik ofwel moeten wachten tot ik genoeg geld gespaard heb om een UST-doek te kopen ofwel zal ik van het project afzien. Ik heb een stenen muur achter het scherm dus het is niet haalbaar om een vaste constructie op te zetten of te schilderen om op te projecteren. Hebben jullie ideeën of oplossingen? Denken jullie dat dit scherm iets is om te vermijden? Alvast bedankt voor de tijd om te antwoorden. Vriendelijke groeten Théo
LaurentW 2025-01-08
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Théophile, Ja, sorry, mijn artikel is nog een beetje ruw. Ik moet het nog op verschillende niveaus aanpassen om het begrijpelijker te maken. Ik hoop er eind januari wat tijd aan te kunnen besteden. Met een Formovie Edge moet je een scherm kiezen dat ontworpen is voor een ultrakorte brandpuntsafstand. Dit zijn schermen met een systeem van horizontale banden die het licht van de projector naar voren reflecteren. Daarom zijn ze duurder. Ik denk niet dat het scherm op Amazon een goede oplossing is. Er staat niet bij of het geschikt is voor projectoren zoals de jouwe, wat betekent dat het ontworpen is voor opzichtprojectie. Dit zal een groot probleem opleveren in termen van helderheid, omdat in plaats van het licht naar je terug te reflecteren, het plafond alles zal opvangen en je beeld veel te donker zal zijn. Ik heb een voorbeeld met een scherm van Celexon in mijn tests. Het scherm is van goede kwaliteit, maar het is ontworpen voor opzichtprojectie en de lichtsterkte die wordt gemeten voor een ultrakorte brandpuntsafstand wordt sterk beïnvloed door dit type scherm. Het andere punt waarover ik mijn twijfels heb, is het type spanning. Een scherm met een ultrakorte brandpuntsafstand kan niet bewegen, dus het spansysteem moet het scherm elke keer in precies dezelfde positie terugzetten, omdat de kleinste afwijking de scherpte en uniformiteit van het beeld kan beïnvloeden. Ik heb de indruk dat het scherm kan zweven en licht kan bewegen. Als de muur niet geschikt is voor een vast scherm, is het ingewikkelder. Als je een plafondoplossing overweegt, moet je kijken of je een vast scherm niet op deze manier kunt stabiliseren. Het budget is misschien wat krap voor een 120-inch scherm, of je moet misschien voor een Chinees merk op Aliexpress gaan. Niet alles is slecht, ik ben aangenaam verrast, maar omdat niemand deze schermen test, lijkt het een beetje op spelen in de loterij.
T
Théophile 2025-01-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Laurent, Bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik ga een duurdere oplossing overwegen als ik het budget heb. Ik merk op dat Nothing Projector schermen van het plafond en ALR UST aanbiedt, het doek lijkt hetzelfde te zijn als in jouw test, namelijk de Black Series, die met een respectabele score naar voren komt. https://nothingprojector.com/fr-fr/products/nothingprojector-black-serise-slimline-motorized-tension-drop-down-alr-projector-screen?variant=41722184761480 Bedankt voor de tijd die je hebt genomen om me te antwoorden. Vriendelijke groeten
LaurentW 2025-01-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Théophile, ik had dit model nog niet eerder gezien, maar het is een ander budget en je moet ervoor zorgen dat je een relatief vlakke muur hebt omdat het scherm erop rust. Als er een verschil is tussen links en rechts, of boven en onder, zal dat het beeld beïnvloeden. Dit is inderdaad een Black Series doek, het is een uitstekend doek dat bovenaan mijn vergelijkingstabel staat.
M
Malek 2025-01-11
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Goedenavond Laurent Ik heb een Sony vpl vw 590 es videoprojector, ik wil graag een Alr elektrisch spanscherm kopen met een basis van 3m-3,5 m max in 16/9 formaat. Ik heb gezien dat ALR-schermen met een bovengin >1 ook een pluspunt kunnen zijn. Welk scherm raden jullie aan voor Ali Express? Budget max 2000 euro Hartelijk dank
LaurentW 2025-01-12
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Malek, De toename in helderheid is nuttig als je projector niet helder genoeg is, als je kamer niet helemaal donker is of als het scherm erg/te groot is. Om 3 meter te bereiken met de projectieverhouding van je projector, heb je een afstand van 4,16m nodig. Voor een groter beeld heb je een nog grotere afstand nodig. 3 meter = 135 inch diagonaal, je zult niet snel een ALR-scherm van die grootte vinden. Met de 1800 lumen van de Sony zou dat genoeg moeten zijn (hoewel hij in werkelijkheid waarschijnlijk minder dan 1800 lumen uitzendt). Met een basis van 3,5 m kijk je naar 160 inch, dus het vinden van een scherm van dat formaat is nog een groter probleem. Ik zou er niet al te zeker van zijn om op Aliexpress te kopen, omdat de meeste van deze schermen volledig onbekend zijn en het niet mogelijk is om de echte kenmerken te beoordelen. Als het scherm niet goed is, moet je het waarschijnlijk terugsturen naar China. Als ik de volgende criteria neem: ALR, 135 inch, gespannen. Er is het merk Stewart of Screen Innovation, maar deze schermen kosten over het algemeen minimaal € 3.000.
R
Ramon 2025-01-20
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo, ik ben op zoek naar een niet zo duur 100 inch clr scherm, mijn kamer is al vrij donker. De niets is mijn dichte keuze qua prijs prestatie. Het gaat mij alleen om de service met garantie etc. Zou een antwoord op prijs stellen Lg
LaurentW 2025-01-20
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hoi Ramon, ik begrijp wat je bedoelt. Een scherm is niet zoals een projector, het zal nooit stoppen met werken. Dus als je geen problemen hebt met de installatie, zou je nooit hulp van de klantenservice nodig moeten hebben.
S
Steph 2025-01-22
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Laurent, ik ben van plan om binnenkort een Valérion plus 2 of pro of pro 2 projector te kopen... hij zal gebruikt worden in een slaapkamer en dus voor 's avonds wanneer er geen licht is... Ik twijfel momenteel tussen 3 schermen, wetende dat de overheadprojector op 3,40 m afstand komt te staan en dat ik een 110" scherm nodig heb. Dit zijn mijn twijfels: https://celexon.com/fr-be/products/ecran-de-projection-sur-batterie-motorise-celexon-pro-plus-v2-0?variant=55172194042237 https://celexon.com/fr-be/products/ecran-de-projection-tensionne-motorise-celexon-homecinema-a-haut-contraste-dynamic-slate-alr?_pos=1&_psq=alr&_ss=e&_v=1.0&variant=55171866198397 https://fr.elitescreens.eu/products/manual-tab_tension-cinegery-4d-high-contrast-screens-for-standard-throw-projectors-copy?variant=50531704340746 Help me alstublieft... Alvast bedankt voor uw tijd.
LaurentW 2025-01-22
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Steph, ik denk dat ik het makkelijker voor je zal maken :) De eerste Celexon -> raad ik niet aan omdat het een scherm is met een gain groter dan 1, het is nutteloos in een donkere kamer en met een heldere projector. Het maakt de zwarttinten zelfs grijzer. De tweede Celexon -> dit is de enige geldige kandidaat. Het zal de algehele helderheid verminderen, maar met een heldere projector in het donker is dit geen probleem. Zwart wordt ook zwarter. Het Elitescreen is ontworpen voor ultrakorte projectoren, dus het verlies aan helderheid zal aanzienlijk zijn. Als je hier een heel helder model neemt, zou het kunnen werken.
S
stephkr13@gmail.com 2025-01-22
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hartelijk dank voor uw snelle antwoord. Is het noodzakelijk om een gain van minder dan 1 te hebben of is 1 de uiteindelijke limiet voor een valerion pro?
LaurentW 2025-01-23
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Nee, het is gewoon een beetje zonde om de zwarttinten helderder te gaan maken bij een projector die al behoorlijk helder is. Dan is het een kwestie van prioriteiten, budget, enz. Een scherm kiezen is niet eenvoudig, dus ik probeer de keuze te vereenvoudigen.
S
stephkr13@gmail.com 2025-01-26
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Dank u voor uw antwoorden. Kunt u een scherm aanbevelen voor mijn configuratie met een budget tussen 800 en 1000 euro? En wat vindt u hiervan: https://www.vividstorm.eu/products/Vividstorm-ALR-100-Slimline-Tension-Screen-Obsidian-Long-Throw-White-p381378579 Bij voorbaat dank.
LaurentW 2025-01-27
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Ik denk dat er bij Vividstorm verschillende modellen zijn die geschikt zouden kunnen zijn, maar deze .eu site lijkt me vrij leeg en ik weet niet of het de officiële site is. Er is een .com die veel rijker is aan producten. Ik kan misschien korting krijgen op schermen van dit merk, dus als je geen haast hebt, kan ik je misschien tegelijk met een geschikt scherm een korting aanbieden.
S
stephkr13@gmail.com 2025-01-27
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Geen haast... dat zou voor april zijn... Ik denk dat ik de site met de .com heb gevonden. Ik vond dit: https://vividstormscreen.com/products/vividstorm-alr-slimline-motorized-tension-obsidian-long-throw-alr-projector-screen?variant=39524270866572 Het ziet er goed uit...
LaurentW 2025-01-30
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Ok perfect. Met het Chinese nieuwjaar heb ik nog geen antwoord van hun kant ontvangen, maar ik neem aan dat ik binnen maximaal 2 weken een antwoord zou moeten krijgen.
M
Marc 2025-04-08
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Heel erg bedankt voor je test, sinds die tijd heb ik mijn hersenen gepijnigd, nu heb ik alles wat ik nodig heb om mijn keuze te maken.
M
marc 2025-04-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo, allereerst bedankt voor jullie werk, ik heb er veel aan, maar ik heb nog wat advies nodig :) Ik heb een benq short focal projector van 3600 lumen en ik zou graag willen weten welk scherm jullie aanraden voor het kijken van films met veel licht in de kamer. Ik heb al andere videoprojectoren gehad en wat me het meest irriteert zijn de grijze banden en de ruis ^^, op een gegeven moment heb ik er zwarte banden opgezet om ze niet te zien, maar zelfs nu is het een saai beeld. Ik heb een kijkje genomen op aliexpress en ik heb gezien dat de long range alr schermen als warme broodjes over de toonbank gaan en de yovanxer black diamond of grey canvas vallen me op en verschijnen in jullie tests! Welk type doek zou je aanraden met veel licht volgens jouw mening, wat je in het echt hebt gezien, degene die het dichtst bij een tv-scherm lijkt, zal de black diamond de colorimetrie niet te veel beschadigen? is het niet te donker? laat de ciné grey crisisbanden achter? En wat denk je van fresnel long wear? Alvast bedankt voor je antwoord, en nogmaals bedankt voor al je werk!
LaurentW 2025-04-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Bedankt, ik ben blij dat ik kon helpen!
LaurentW 2025-04-09
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hoi Marc, Bedankt voor je commentaar. Ik heb goede resultaten gehad met Yovanxer doeken, maar helaas is er geen wonder in een erg lichte kamer. Je verliest contrast en het zwart neigt naar grijs. Het effect is beperkter bij schermen die een maximale hoeveelheid licht absorberen, zoals bepaalde zwarte diamantschermen, maar zelfs bij deze schermen heeft sterk licht invloed op het contrast. De helderheid is bij de Black Diamond gedeeld door 4, dus het komt waarschijnlijk het dichtst bij zwart. De kleurmeting zal een beetje afwijken, maar de resultaten die ik heb behaald met de Crystal Grey en Black Diamond zijn acceptabel. Ik merkte echter geen verbetering in contrast. Momenteel test ik een ALR-scherm voor lange projectie van Wupro, het doek is grijs en de impact op het licht lijkt minder brutaal dan de Black Diamond. Ik hoop mijn resultaten over een week te kunnen publiceren.
F
Fratap 2025-09-08
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo, ik heb een C2 Ultra en projecteer op een wit scherm in een speciale ruimte. Welk vast Wupro-scherm raadt u aan om dit te vervangen? Bedankt voor uw tests en meningen.
LaurentW 2025-09-08
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo, ik heb slechts één Wupro-scherm getest voor lange projectie, namelijk de Evo LT2: https://www.laurentwillen.be/gadgets/test-avis-projecteurs/ecran-alr-wupro-cinema-gallery-evo-lt2-test-avis/ Dit scherm zal je geen contrastwinst opleveren, maar het zal de zwarttinten zwarter maken in vergelijking met je huidige witte scherm. In principe is het vrij helder om een vermindering van de helderheid door het scherm te ondersteunen, maar het hangt een beetje af van je verwachtingen. Als je bijvoorbeeld een probleem hebt met speckle, is het beter om je te richten op de Cinema Ultra-reeks.
H
Hugo 2025-09-26
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo, welke scherm raadt u aan voor een XGIMI Horizon 20 Max. Woonkameroplossing met daglicht en 's avonds. Bij voorkeur groot (tot 150 inch). ALR / contrast bij voorkeur zonder speckles / glinster. Bedankt voor het lezen.
N
Nicolas 2025-09-27
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Laurent, Eerst een grote dank voor deze vergelijking die de enige is die ik heb gevonden met objectieve gemeten gegevens: bravo! Ik stel me het werk voor om tot dit resultaat te komen. Ik heb 2 vragen. 1/ U vermeldt geen impact van de HD- of UHD-bron op de tests: ik neem aan dat er geen impact is op de kleurweergave? 2/ We zien nu schermen met HD- of UHD-labels, ik begrijp de argumenten over de korreligheid van het schermoppervlak versus de grootte van de pixels. Maar daaruit kunnen we concluderen dat de keuze voor een UHD-scherm niet echt alleen afhankelijk is van de projector, maar van resolutie + afstand + grootte van het geprojecteerde beeld. Fabrikanten zouden dus de grootte van de pixel op het scherm moeten geven om een geschikte keuze te maken; maar ik zie dit soort gegevens niet.. heeft u een advies voor een scherm in een donkere dedicated ruimte, UHD-projector (Sony W260J, beeld van 3m breed? (ik gebruik momenteel een SAM creative maar deze begint te rafelen). Dank!
LaurentW 2025-09-27
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo Hugo, ik heb twee soorten schermen getest die goed bij de Horizon 20 Max zouden kunnen passen. De gedetailleerde resultaten zal ik op 15 oktober publiceren, maar ik heb al de links naar de recensie toegevoegd (zie alinea over de schermkeuze). Tot nu toe heb ik bij de Horizon 20 Max geen vlekken vastgesteld, maar ik moet nog enkele films testen waarbij ik met andere projectoren vlekken had.
LaurentW 2025-09-27
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Nicolas, Bedankt :) Ja, het is veel werk en het is vooral erg omslachtig :) Nee, alle schermen die ik heb getest zijn bruikbaar in 4k of 1080p. Ik neem aan dat het met de dichtheid te maken heeft, maar aangezien ik behalve mijn Vevor-scherm geen instapmodel heb getest, heb ik geen verschil opgemerkt. Wat betreft de projector kan de kleurweergave verschillen tussen een SDR-configuratie en een HDR-configuratie, maar dat heeft vooral met de projector te maken en niet met het scherm. Wat je zegt over de pixels is een echt probleem dat niet echt met het scherm te maken heeft. Veel projectoren gebruiken DMD-chips en wanneer deze chip te klein is en het scherm te groot, zie je heel duidelijk het verschil tussen de pixels. Ik weet niet wat jouw Sony gebruikt, maar dat is wat je als eerste moet controleren. In principe maakt Sony vooral high-end producten, dus ik neem aan dat dat geen probleem zal zijn. Ik zie dat de 260-serie een matrix van 0,74 inch gebruikt, dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Als de kamer speciaal en donker is, kan een wit scherm heel goed werken. Onder degenen die ik heb getest, zijn er de grote klassiekers van Lumène of Celexon, dat zijn betrouwbare keuzes wat betreft de kwaliteit van het materiaal, maar ik was niet onder de indruk van het eindresultaat. Het is niet slecht, maar gezien de prijs had ik beter verwacht. Als de projector erg helder is, kan een ALR ook geschikt zijn voor diepere zwarttinten, maar dan moet de kleurweergave worden aangepast omdat deze schermen de afbeelding de neiging hebben om te koelen.
LaurentW 2025-09-29
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Ja, de prijs is vrij hoog in vergelijking met Chinese schermen zoals NothingProjector of Wupro en dat is niet altijd gerechtvaardigd. Het is gewoon dat ze op dit moment een voorsprong hebben op het gebied van formaten en motorisaties. Ik heb nog geen Kimex-schermen getest. Eerlijk gezegd heb ik de schermtests een beetje gepauzeerd omdat ik mijn projectieruimte opnieuw moet inrichten om andere schermen te kunnen verwelkomen, anders is het elke keer ingewikkeld als ik projectoren en schermen tegelijkertijd moet testen.
N
Nicolas 2025-09-29
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Bedankt voor het snelle antwoord! Bij Lumene is de prijs prohibitief.. bij Celexon vinden we er een voor 850€ voor 3m basis en de volgende voor 2600€! De kloof is echt enorm zonder dat we echte technische gegevens zien die het onderscheid maken.. Hebben jullie schermen van Kimex geprobeerd, zoals deze: 049-3618W? Nogmaals bedankt!
L
Luigi 2025-11-12
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Goedenavond, ik zou graag willen weten of deze https://it.elitescreens.eu/products/ez-cinema-portable-projection-screens?variant=43533144523018 geschikt is voor mijn Valerion MAX (een draagbaar Elite Screen Maxwhite). Of kunt u mij een ander scherm aanbevelen voor een donkere kamer met witte, reflecterende muren? Bedankt.
LaurentW 2025-11-13
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo Luigi, Ja, dat zou werken, maar met een heldere projector en een donkere kamer zou je misschien beter een ALR-scherm kunnen kiezen. Zo krijg je een donkerder zwart en een beter contrast. Elitescreens heeft een productlijn genaamd cinegrey die aan je eisen zou moeten voldoen, maar voor de zekerheid kun je hen beter vragen of ze een beter alternatief hebben voor triple laserprojectoren zoals die van jou. In principe zou het moeten werken, maar ik weet niet of ze een speciale laag hebben voor de behandeling van spikkels.
L
lozzami@virgilio.it 2025-11-13
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Bedankt voor uw antwoord, maar ik heb gelezen dat de cinegray van Elite niet tot de beste behoort wat betreft het verminderen van het spikkelverschijnsel. Als alternatief overweeg ik een matte grey van Wupro. Deze https://www.wuprobuy.com/products/wupro-cinema-level-enhance-gain-motorized-tension-floor-rising-alr-projector-screen-for-home-theater?_pos=1&_sid=65148503a&_ss=r&variant=42153141731397. Wat vind je ervan? Het probleem is het gewicht, want ik zou het elke keer moeten verplaatsen als ik het wil gebruiken.
LaurentW 2025-11-14
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Ik heb Cinegrey niet getest met een projector die veel vlekken vertoont. Ik heb nog een monster van Cinegrey, maar geen projector met veel vlekken. Daarom is het altijd beter om dit voor aankoop te controleren. Als u het scherm elke keer moet verplaatsen wanneer u het niet gebruikt, kan dat een probleem zijn, omdat vloerscherm vrij zwaar zijn. Heeft u een oprolbaar scherm voor aan het plafond overwogen?
M
Marcel 2025-11-23
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hartelijk dank voor het werk en de interessante resultaten. Ik was op zoek naar resultaten voor yovanxer en die heb ik hier gevonden. Een vraag over het verlies aan helderheid: wat betekent een verlies van -60 cd/m2? Dan ontbreekt toch de "normale helderheid". Het maakt een verschil of je iets verliest bij 1000 cd/m2 of bij 100 cd/m2. Misschien is een vermelding in procenten een goed idee. Nog een laatste opmerking: de y-as bij het contrast is erg misleidend, omdat alleen het bereik van 90 tot 115 wordt weergegeven. Het verschil tussen het beste en het slechtste scherm is slechts 92/113 = 81,5%, hoewel de balk 5 keer zo kort is.
LaurentW 2025-11-23
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo Marcel, bedankt voor je reactie. Ik weet dat deze pagina te complex is geworden, ik had niet gedacht dat ik zoveel schermen zou testen. Ik ben klein begonnen en ben verdwaald geraakt in mijn eigen chaos. :-) Ik heb ideeën om dit te verbeteren, maar dat zal waarschijnlijk pas volgend jaar zijn. 60 cd/m² is veel. Ik gebruik deze eenheid omdat deze wordt gebruikt bij meetapparatuur voor het meten van de helderheid. 60 cd/m² komt overeen met de helderheid in een bioscoop. Bij een verlies van 60 cd/m² gaat dus deze hoeveelheid licht verloren. Sommige schermen van Yovanxer zijn erg donker, wat leidt tot een groot verlies aan helderheid. Daarom moet u deze schermen alleen gebruiken met een zeer heldere projector.
M
Mircea 2025-12-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: EN Blog
Hallo Laurent, Welke 100" scherm zou je aanbevelen voor de Nexigo Aurora Pro MKII? Ik heb een gemotoriseerd, vloeroprijzend scherm nodig. Ik kijk voornamelijk in een donkere woonkamer. Dank je. Mircea
LaurentW 2025-12-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: EN Blog
Hallo Mircea, ik gebruik een 120 inch vloeroprijzende scherm van NothingProjector en het is echt een goed scherm. Ik denk dat het ook in een 100" versie bestaat. Ik gebruik het nu al maanden, getest op meer dan 5 projectoren en het werkt prima. Hier is een gedetailleerde beoordeling: https://www.laurentwillen.be/en/test-reviews/projectors-tests-reviews/nothingprojector-120-inch-floor-rising-motorized-alr-screen-test-review/
LaurentW 2025-12-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo Marcel, Ja, de geur is een veelvoorkomend probleem. Het meest geurige scherm dat ik heb getest is de NothingProjector van 120 inch (vloeroplopende versie), ik kon het nog steeds ruiken na een week, maar nu is het oké.
M
Marcel 2025-12-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: DE Blog
Hallo Laurent, nee helemaal niet, het is chaotisch. Ik vind het vrij nuttig en veel schermen worden vergeleken. En ik vind je interactieve grafiek met hoveren leuk. Wat mijn genoemde probleem betreft, heb ik het antwoord gevonden: in een ander testrapport staat dat je 143 cd/m2 als witte referentie krijgt. Nu kan ik een verlies van 60 cd/m2 relateren: (143-60)/143 = 0,58 of 58%. Iets anders waar je misschien aan moet denken is de geur van de schermen: ik heb gelezen dat sommige behoorlijk slecht ruiken en andere niet. En sommigen geven de voorkeur aan PET boven PVC. Groeten, Marcel
D
Damien 2026-01-01
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Hallo en bedankt voor uw werk. Ik heb een XGIMI AURA 2, welk scherm zou u mij aanraden tussen de Nothing, de Wu Pro en de Vividstorm? Waar kan ik de instellingen vinden die u op uw XGIMI heeft gedaan? Dank u wel.
LaurentW 2026-01-02
Oorspronkelijke taal van deze reactie: FR Blog
Bedankt :) Mijn hoofdscherm dat ik gebruik met deze projector is een gemotoriseerd NothingProjector van 120 inch, het werkt perfect. Ik heb geen problemen met speckle of andere kwaliteitsproblemen. De Wupro (lenticulair) zorgt voor diepere zwarttinten, maar met een kleiner kijkhoek. De Vividstorm zal dichter bij de NothingProjector komen qua resultaat. De doeken van NothingProjector zijn beschikbaar in verschillende formaten. Als het gemotoriseerde formaat te duur is, zijn er vaste frames met dezelfde doek. Voor mijn test van de XGIMI Aura 2 vind je alles hier: https://www.laurentwillen.be/gadgets/test-avis-projecteurs/xgimi-aura-2-test-avis/

Een vraag? Een opmerking? Zin om te schreeuwen? (niet te luid)

Als antwoord op
Max. 5000 tekens en bij voorkeur in een taal die ik kan begrijpen.
Reactie goed ontvangen, ze wordt gepubliceerd na een grondige controle van de inhoud!
Oeps, de postbode is onderweg verdwaald. U kunt het opnieuw proberen of me contacteren via het contactformulier
Uw keuze: geen ondersteuning Ik maak gratis kwaliteitscontent in mijn vrije tijd. U mag ervoor kiezen mij niet te steunen — dat is uw recht — maar als u tijdens het lezen van gedachten verandert, kunt u dat doen door op de volgende knop te klikken:
Privacybeleid | Algemene voorwaarden
Advies nodig om uw projector te kiezen?

Projectoraanbeveling

Hulp nodig bij het vinden van een projector? Ik stel voor dat u het formulier hieronder invult om uw vraag beter te richten en e-mail heen-en-weer te vermijden.

Ik doe dit gratis in mijn vrije tijd; u kunt me steunen door uw producten via mijn links te kopen. Bedankt!

Daglicht
Gedeeltelijk verlicht
Volledige duisternis
close