Projectoren Tests Reviews
NothingProjector ALR scherm Black Series : test / review
Gepubliceerd op: 26-09-2023 / gewijzigd: 13-11-2024
Ik heb de afgelopen twee jaar ongeveer dertig projectoren getest, maar niet veel schermen. Het is niet dat ik het niet wilde, maar om schermen te testen heb je ruimte nodig en die had ik niet, maar ik besloot er een paar te maken om het ALR NothingProjector-scherm in goede omstandigheden te kunnen testen. Ik begon mijn projectortests te doen op een eenvoudige witte muur, daarna ben ik overgestapt op een zelfgemaakt ALR-scherm om uiteindelijk een neutraler wit scherm te hebben om alle soorten projectoren te kunnen testen. Vandaag heb ik de mogelijkheid om een ALR (ambient light afwijzing) scherm van NothingProjector te testen.
Waar te koop
U kunt het ALR NothingProjector-display van NothingButLabel rechtstreeks op hun site of via hun winkel op AliExpress kopen:
NothingButLabel (officiële site)
Aliexpress
Scherm + meubelpromo
Als u de kwaliteit van een NothingProjector-scherm wilt combineren met integratie in een prachtig speciaal meubelstuk, heeft u de mogelijkheid om voor dit product te kiezen:
Met dit meubelstuk kunt u het scherm en uw projector verbergen wanneer u deze niet gebruikt.
Ik heb een promotiecode om de prijs met 13% te verlagen: NPBF
Om ervan te profiteren: RolaTV-meubel
Een ALR-scherm?
Voor degenen die nog nooit een dergelijk scherm hebben gebruikt, begin ik deze test met een korte uitleg. Een projector projecteert licht op een oppervlak en dit oppervlak zal in principe licht teruggeven, afhankelijk van de initiële invalshoek. Als u het beeld van onderaf projecteert, wordt een deel van het licht gereflecteerd op het plafond en verliest u helderheid voor het beeld, naast dat u door de reflectie van licht een gedeeltelijk verlichte kamer heeft.
ALR-schermen zijn ontworpen om omgevingslicht op te vangen (ALR = Ambient Light Rejection) via een lamellensysteem om het opgevangen licht naar voren te focusseren. Hierdoor kunnen enerzijds reflecties aan de rand worden vermeden, maar ook de hoeveelheid licht voor het beeld worden vergroot. Hierdoor is het mogelijk dit type scherm toe te passen in gedeeltelijk verlichte ruimtes, maar zonder te kunnen concurreren met een televisie voor gebruik bij daglicht.
Door een grijs materiaal voor het canvas te gebruiken, wordt het zwart ook zwarter en ontstaat er diepte in het beeld. Dit gaat ook ten koste van een verlies aan helderheid en mogelijk een kleurverandering; deze test heeft tot doel deze impact te meten.
Uitpakken
De displaydoos van de NothingProjector Black Series is vrij compact en bevat absoluut alles wat je nodig hebt om te pronken met het scherm. Het geheel wordt zorgvuldig verpakt om een minimum aan ruimte in beslag te nemen, het scherm zit perfect beschermd in een vrij dikke kartonnen koker. De doos bevat het aluminium frame, het canvas en een doos met alle accessoires in voldoende hoeveelheid: veren, schroevendraaiers, beschermende handschoenen, pluggen, muurbeugel, schroeven, ...
Bewerken
Een scherm monteren is geen onoverkomelijke uitdaging, integendeel, maar vergt wel een minimum aan voorbereiding. Het eerste dat u moet doen, is ruimte creëren voor bewerking, omdat u buiten de schermgrootte over het scherm moet bewegen zonder erop te lopen. Ik raad u aan om hiervoor 1m tot 1m50 rond het scherm vrij te maken. Het scherm wordt geleverd met een zeer eenvoudig te volgen montagehandleiding, elk onderdeel is gelabeld en u hoeft alleen maar de instructies te volgen. Ik heb het scherm zonder hulp in 2 uur in elkaar gezet, je kunt uiteraard tijd besparen door het scherm samen met iemand te monteren.
De eerste stap is het monteren van het metalen frame, het is een supereenvoudige stap, je kunt niet fout gaan. Monteer eenvoudigweg het frame, voeg de centrale stang toe en draai alles vast. Deze stap is eenvoudig en vrij snel uit te voeren.
De tweede stap doe je zonder frame, omdat je het canvas moet voorbereiden. Je moet daarom het frame op zijn kant leggen en het canvas op een zeer vlakke ondergrond op de grond plaatsen. Het scherm wordt beschermd door een lichte stof, maar deze kan vrij gemakkelijk scheuren, dus er moet voorzichtig mee worden omgegaan. Vervolgens moet u de staven in de leidingen aan elke kant van het canvas steken. Ik dacht dat de hengels in elkaar moesten passen zoals op mijn vorige display, maar dat is niet het geval. Er is altijd een A-stang en een B-stang en deze passen naast elkaar in de leiding. Het is ook niet ingewikkeld, je moet er alleen wel voor zorgen dat je de juiste stelen combineert.
De derde stap is het plaatsen van het metalen frame op het canvas. Dit moet met de zwarte kant naar boven gericht zijn en u moet het kader binnen het zwarte gebied plaatsen, zodat het overeenkomt met de hoeken van het kader met witte markeringen op het zwarte gedeelte van het scherm. Het lukte me niet om het frame precies op de juiste plek te zetten, maar dat maakt niet uit, want in de volgende stap wordt het canvas opgespannen.
De vierde stap bestaat uit het opspannen van het doek met de veren. Deze stap is waarschijnlijk de langste van het hele proces en dit is waar u tijd bespaart als u met z’n tweeën werkt. De veren moeten enerzijds worden bevestigd aan de stang die in de tweede trede is geplaatst en anderzijds in het frame worden bevestigd. De veren hebben een kleine metalen cirkel waarmee ze met een sleutel richting het frame kunnen worden getrokken. Idealiter volgt u de volgorde die in de handleiding wordt aangegeven om een goede canvasspanning te garanderen.
De laatste stap is het plaatsen van het plastic frame rond het scherm. Deze stap is eenvoudig, maar ik had wat problemen met het laatste stuk dat ik moest monteren. Het paste niet perfect in het frame zoals de andere, dus ik gebruikte een veer om het te bevestigen en het werkte prima.
Het scherm van de NothingProjector is vrijwel randloos, het geeft echt de indruk dat er een zwevend beeld aan de muur hangt. Als u niet van plan bent regelmatig van scherm te wisselen, kunt u de meegeleverde muurbeugels gebruiken. Ik heb deze niet gebruikt omdat ik een rij spijkers op de juiste hoogte heb, waardoor ik de schermen kan verwisselen op basis van mijn tests.
Zoals alle schermen van dit type verspreidt het een chemische geur, dus het beste is om de kamer tijdens de montage en gedurende enkele uren na de montage een beetje te ventileren. De dag na montage was de geur geheel verdwenen. Op de volgende foto kun je deze lijnenstructuur zien in het ontwerp van het scherm. Deze structuur vangt het licht op dat van onderaf komt en reflecteert het naar de voorkant van de projector.
Het afwerkingsniveau van het frame is goed, er zitten wat kleine gaatjes op de kruispunten maar niets echt zichtbaar tenzij je met je neus op het frame staat.
Ik had het scherm bij daglicht gemonteerd en nadat ik het had geplaatst, heb ik het meteen geprobeerd en merkte dat het beeld bij daglicht veel helderder was dan dat van mijn witte scherm.
Dag/nachttest
Veel mensen schrijven mij om te vragen welke projector ze moeten kiezen om een film in een verlichte kamer te kunnen bekijken en helaas moet ik ze hetzelfde vertellen, namelijk dat een projector daar niet voor is ontworpen. Projectoren kunnen niet concurreren met een televisie in een kamer die baadt in het daglicht. Dit betekent niet dat het onmogelijk is, maar a priori heeft het altijd invloed op de beeldkwaliteit.
Met een ALR-scherm kunnen we de situatie verbeteren omdat dit type scherm het licht van de projector zal concentreren op degenen die voor het scherm zitten, het verlies aan helderheid is dus minder groot.
In de volgende video kun je de impact van daglicht op het beeld zien, evenals de invloed van de kijkhoek. Dit type scherm biedt meer helderheid aan de voorkant en minder aan de zijkanten, maar ik merk dat de helderheid niet echt afneemt als ik het beeld vanaf de zijkanten bekijk.
Op een wit scherm en onder dezelfde omstandigheden is het beeld absoluut niet te bekijken:
Helderheidstest
ALR-schermen zijn opgebouwd uit dunne lamellen die licht opvangen en terugsturen naar de voorkant van het scherm. Zo profiteert u van een maximale lichtinval waarbij een normaal scherm, afhankelijk van de projectiehoek, een deel van het licht richting uw plafond of de zijkanten zou reflecteren. Dit verklaart ook waarom de kijkhoek van dit type scherm smaller is omdat het licht naar de voorkant van de projector wordt gekanaliseerd. Als je jezelf een beetje opzij positioneert, zul je theoretisch een verlies aan helderheid waarnemen. Dit type scherm is dus niet ideaal in een opstelling waarbij je meer dan 3 personen naast elkaar laat zitten omdat de mensen aan de uiteinden minder licht zullen ontvangen. Nou, dat is voor de theorie, laten we in de praktijk kijken hoe dit scherm zich gedraagt.
Invloed op de hoek
In de vorige video kon je zien dat de kijkhoek de helderheid of beeldkwaliteit niet sterk aantast. Dit verraste mij eigenlijk een beetje omdat bij mijn eerste ALR-scherm de helderheidsdaling aan de rand bruut was, bij dit NothingProjector-scherm is dit niet het geval.
Hier zijn enkele voorbeeldfoto's genomen vanaf de zijkanten van het scherm:
Deze foto's zijn bijna op 180° genomen en de helderheid neemt iets af, maar niet radicaal.
Helderheid
Het NothingProjector Black Series-scherm wordt aangekondigd met een winst (of beter gezegd een verlies) van 0,6, wat zich feitelijk vertaalt in een helderheidsverlies van 40%. Ik heb de helderheid in het centrum gemeten bij een volledig wit beeld door eerst de helderheid vanaf een neutraal oppervlak te meten en kwam uit op 347 lux. Vervolgens heb ik de helderheid van het NothingProjector-scherm gemeten en onder dezelfde omstandigheden 248 lux verkregen. Ik heb dus een winst van 0,71 in plaats van de aangekondigde 0,6 en mijn metingen komen redelijk overeen met wat ik bij andere testers heb gezien.
Een winst van 0,6 betekent dat het beeld over het geheel genomen donkerder is, omdat het doel is om de zwarttinten naar een lager niveau te verlagen en zo meer diepte in het beeld te creëren. Andere kleuren worden uiteraard ook beïnvloed, dus ik zal de impact meten, beginnend met zwart.
Invloed op zwart
Ik heb een zwart gemeten van 0,02 cd/m² en het is veruit het donkerste zwart dat ik tot nu toe heb gemeten. Zwart is de grote zwakte van projectoren, omdat een projector niet in staat is bepaalde pixels uit te schakelen om zwart te simuleren, hij zal daarom donkergrijs projecteren. De laatste projector die ik vóór dit scherm heb getest, straalde vóór de kalibratie ongeveer 10 cd/m² uit en het zwart was echt grijsachtig. Na kalibratie kwam ik terug op ongeveer 5 cd/m², wat nog steeds aanzienlijk hoger is dan het zwart gemeten voor dit scherm.
Ter informatie: 1 cd/m² komt overeen met het licht van een kaars op een oppervlakte van 1 m².
Invloed op licht
Dit scherm verlaagt de helderheid van het beeld om een dieper zwart te verkrijgen, maar dit heeft ook invloed op andere kleuren. Je kunt dit type scherm daarom alleen gebruiken bij heldere projectoren, anders worden de lichte delen van het beeld te donker. Voor deze test heb ik een Xiaomi Laser Cinema 2 gebruikt en met dit soort projectoren heb je geen problemen met de helderheid.
Reflecties in de periferie
In de volgende afbeelding heb ik een wit beeld op mijn witte scherm geprojecteerd vanaf de Xiaomi Laser Cinema 2, die zich aan de onderkant van het scherm bevindt. Hier kunnen we duidelijk het wit zien weerspiegeld op het plafond:
ALR-schermen zijn ontworpen om omgevingslicht op te vangen en naar het midden te leiden, waardoor ze in principe veel minder reflectie genereren in de projectieruimte. Ik gebruikte een wit scherm voordat ik dit NothingProjector-scherm testte en toen het beeld helder was, merkte ik reflecties door mijn kamer op en bevond ik me niet langer echt in totale duisternis. Ik heb hier nooit echt last van gehad, maar de vergelijking met dit scherm is wel opvallend omdat ik bijna geen reflecties heb en mijn kamer over het algemeen erg donker blijft, wat de ervaring best prettig verbetert.
Er is echter één punt waarmee we rekening moeten houden en ik krijg veel reacties over dit onderwerp. Om het beeld aan te kunnen passen aan de grootte van het scherm zul je moeten spelen met de positionering van de projector, maar dit zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om het beeld precies in het frame van het scherm te kunnen passen. U zult dus keystone-correctie moeten gebruiken om enkele aanpassingen toe te passen. Het moet duidelijk zijn dat het gebruik van een trapezium het projectiegebied van de projector niet verandert, maar de grootte van het beeld binnen het projectiegebied. Dit betekent dat de projector licht buiten het scherm blijft sturen, zelfs als het beeld in dit gebied niet langer wordt verspreid. Dit resulteert in een enigszins grijs gebied rond het scherm. Dit is geen bug of defect van de projector, tenzij je een optische zoom hebt, verandert de projectiekegel niet.
Contrasttest
Contrast meet het verschil tussen de lichte en donkere delen van het scherm en een projector die zeer helder wit en zeer diep zwart kan weergeven, heeft daarom een hoog contrast. ALR-schermen zijn niet wit, ze zijn meestal donkergrijs. Waarvoor? In de eerste plaats is er sprake van materiaal met metaaldeeltjes die het licht reflecteren, maar een donkere kleur maakt het mogelijk om de donkere delen van het beeld donkerder te maken en zo meer diepte te geven.
Deze oplossing is geen magische oplossing die het contrastprobleem van een projector met laag contrast zal oplossen. Een ALR-scherm zal meer diepte in het beeld creëren door de intensiteit van zwart te verminderen, maar het zal ook de intensiteit van wit verminderen. Door het licht te concentreren, wordt de impact van het verlies op wit beperkt, maar verdubbelt u het contrast niet.
Colorimetrietest
Schermen zijn zelden kleurneutraal, zelfs witte schermen kunnen kleurverschillen veroorzaken. U moet zich hiervan bewust zijn, want als u een paar honderd euro betaalt voor een scherm van goede kwaliteit, kunt u er mogelijk niet ten volle van profiteren als u niet de mogelijkheid heeft om de colorimetrie van uw projector aan te passen.
Dit is ook waar kalibratie voor bedoeld is, want zelfs met een projector die in de fabriek correct is gekalibreerd, zult u deze moeten aanpassen aan uw projectieoppervlak en de specifieke kenmerken ervan. Kalibratie is niet mogelijk zonder sonde en de combinatie van elke projector/scherm kan potentieel verschillend zijn. Daarom kunt u voor dezelfde projector verschillende metingen verkrijgen, afhankelijk van het scherm of de aanwezigheid van licht in de kamer.
Om de impact op de colorimetrie van dit NothingProjector-scherm te begrijpen, heb ik verschillende soorten metingen uitgevoerd:
- projector: voor alle metingen heb ik de Xiaomi Laser Cinema 2 gebruikt
- beeldmodus: ik gebruikte de bioscoopmodus (vooraf geconfigureerd) en een configuratie na kalibratie
- metingen: Ik heb metingen gedaan aan de uitgang van de projector met de sonde naar de projector gericht om elke vorm van vervuiling in de meting te voorkomen, daarna heb ik de colorimetrie op het scherm gemeten. De gebruikte schermen staan op 2 verschillende locaties, waardoor ik twee keer de kleuren aan de uitgang van de projector moest meten.
- scherm: ik heb twee schermen gebruikt om de metingen uit te voeren om telkens de verschillen te meten tussen wat er uit de projector komt en het beeld dat op het scherm wordt geprojecteerd
Metingen op het witte scherm
- metingen op projector / bioscoopmodus (aan de onderkant van het witte scherm):
Wit dE 11.1
Rood dE 12,9
Groen dE 8,9
Blauw dE 14
Deze waarden zijn verre van ideaal, maar dat is in dit stadium niet belangrijk. Zoals de meeste lasers wordt wit sterk beïnvloed door blauw, dat te dominant is.
- meting op wit scherm / bioscoopmodus:
Wit dE 11
Rood dE 12,8
Groen dE 8
Blauw dE 13.1
We zien hier dat het witte scherm niet zo neutraal is, de verschillen zijn niet erg belangrijk, maar ze zijn heel reëel. Het blauw is nog steeds dominant in het wit waardoor het beeld iets te koud wordt.
Metingen op het ALR-scherm
- metingen aan projector / bioscoopmodus (aan de onderkant van het NothingProjector-scherm):
Wit dE 9,1
Rood dE 9,6
Groen dE 7,8
Blauw dE 12,9
De basismetingen zijn anders. Waarvoor? Hieruit blijkt duidelijk dat de positie van de projector een rol speelt bij colorimetrie. De projector hier werd op een andere locatie in mijn projectieruimte geplaatst waar er minder lichtvervuiling is door een verduisterd raam.
- meting op NothingProjector-scherm / bioscoopmodus:
Wit dE 10,8
Rood dE 9,3
Groen dE 7,3
Blauw dE 13,5
Zoals je kunt zien is het scherm van de NothingProjector niet neutraal, het blauw is zelfs nog dominanter. Wit was 111% blauw zonder scherm en steeg tot 116% met scherm. Ik zie ook het effect op cyaan.
Door de projector te kalibreren ben ik erin geslaagd het blauw te verlagen tot 104% wit en de dE van wit terug te brengen tot ongeveer 5. Als je geen sonde hebt, kun je dit verschil niet meten, maar het blauw is zo dominant dat het verlagen van blauw alleen maar positieve effecten op uw imago kan hebben. Idealiter zou je het rood een beetje moeten versterken en het groen iets verminderen.
Grijstintentest
Als ik dezelfde ingrediënten gebruik als bij de vorige test (projector, scherm, positie etc.), kan ik ook de invloed van het scherm op de grijswaarden meten.
- metingen op projector / bioscoopmodus (aan de onderkant van het witte scherm):
Grijs dE 7,09 (max. 19,69)
Gamma: 2,62
- meting op wit scherm / bioscoopmodus:
Grijs dE 8,1 (max. 21,78)
Gamma: 2,37
Hier zien we de invloed van het witte scherm met versterking heel duidelijk, alle grijstinten worden lichter en wijken af van de norm.
- metingen aan projector / bioscoopmodus (aan de onderkant van het NothingProjector-scherm):
Grijs dE 6,67 (max 13,03)
Gamma: 2,14
Ook hier zien we de invloed van de positie van de spotlight. Het NothingProjector-scherm wordt achterin de kamer geplaatst op een grotere afstand van het verduisterde raam en de resultaten zijn beter met exact dezelfde instellingen en dezelfde projector.
- meting op NothingProjector-scherm / bioscoopmodus:
Grijs dE 5,8 (max. 12,20)
Gamma: 2,29
Het NothingProjector-scherm verbetert de grijswaarden op een natuurlijke manier, vooral als we het vergelijken met het witte scherm, dat de neiging heeft om ze te verslechteren. Zelfs zonder de metingen is de achteruitgang met het blote oog zichtbaar, maar dit witte scherm is niet ontworpen voor UST-projectoren, dus erg verrassend is het niet.
- meting op NothingProjector / gekalibreerd scherm:
Grijs dE 1,92 (max 6,21)
Gamma: 2,17
Na enkele aanpassingen behaal ik een goede dE van 1,92 en een gamma van 2,17. Ik denk dat ik het waarschijnlijk beter zou kunnen doen als ik wat meer tijd zou besteden, maar het doel van dit artikel is niet om de projector te testen, maar eerder het scherm en zijn natuurlijke eigenschappen.
Mijn mening/conclusie
Ik had de gelegenheid om verschillende schermen te gebruiken voordat ik dit NothingProjector-scherm testte, maar ik had nog nooit zo'n diepgaande test gedaan. Dus maakte ik van de gelegenheid gebruik om mijn andere scherm te testen en het met dit te vergelijken om de verschillen tussen een wit scherm en een ALR-scherm te illustreren. Ik was niet verrast door het resultaat, maar het stelde me in staat de verschillen met cijfers te kwantificeren en een al te subjectief oordeel te vermijden. De conclusie zal daarom misschien een beetje technisch zijn, maar je zou er in principe wel je weg in moeten kunnen vinden.
Kijkhoek: goed
Zichtbaarheid van metaaldeeltjes: nee
Hotspot: geen
Kleurafwijking: lichte afwijking, dominant blauw
Grijswaardenafwijking: verbetering
Helderheidswinst/verlies: 0,71
Contrastversterking/verlies: gemiddeld
Biveau van zwart: uitstekend
Montage: eenvoudig
Chemische geur: beperkt
Dit ALR-scherm van NothingProjector voldoet dus aan alle verwachtingen en zelfs daarbuiten. Het voegt echte waarde toe aan uw USB-projector door diepte aan het beeld toe te voegen en het negatieve effect van omgevingslicht te verminderen. Om praktische redenen heb ik voor al mijn projectoren een wit scherm gebruikt, maar ik realiseer me dat een dergelijk scherm het beeld veel beter verbetert dan een neutraal wit scherm.
LAURENT WILLEN
Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Vragen/Opmerkingen