Fietsen
Lankeleisi RV 800 Plus 750W: test / review
Gepubliceerd op: 29-06-2024 / gewijzigd: 19-07-2024
Ik ben iets meer dan een jaar geleden begonnen met het testen van fietsen en begon het avontuur met een Urtopia Carbon One. Oorspronkelijk was ik smartphones en projectoren aan het testen (en doe dat nog steeds), de verandering was radicaal, maar ik heb fietsen al zo lang als ik me kan herinneren. De Urtopia Carbon One was een relatief beschaafde fiets, maar later stapte ik in de wereld van de dikke fietsen met de brute Lankeleisi X3000 Max, ook dit was een radicale verandering. Er zit een wereld tussen deze twee soorten fietsen en die zal ik proberen te vullen met mijn review van de Lankeleisi RV800 Plus. Het is nog steeds een dikke fiets, maar van een meer bescheiden formaat en kracht. Het heeft alles op papier om een breder publiek aan te trekken. Als het zo doorgaat, ga ik uiteindelijk een scooter testen, met mijn lengte (1m94) gaat dat wat worden!
Korting
Officiële website
Ik heb een kortingsbon van 4% die van toepassing is naast bestaande promoties. U krijgt dus de laagste prijs voor deze fiets als u deze via de officiële website koopt:
Klik op de volgende link en gebruik de code lankeleisiLaurent4% in het winkelmandje om te profiteren van de korting (ongeveer € 95)
Lankeleisi RV800 Plus / Lankeleisi .fr
Belangrijke opmerking:
de officiële site biedt
3 jaar garantie
vergeleken met één jaar op andere sites.
Videotest
Deze video heeft een audiotrack in het Frans, maar YouTube zou in principe ondertitels voor andere talen moeten aanbieden. Als je deze video op YouTube wilt bekijken, kun je de volgende link gebruiken:
Lankeleisi RV800 Plus videotest/review
Tijdlijn
21 mei 2024: bestel Lankeleisi RV800 Plus op de officiële Lankeleisi-website
25 mei 2024: Ik kreeg een melding dat de fiets onderweg was
30 mei 2024: Ik heb de fiets ontvangen, het enige wat ik nu nog moet doen is een dag zonder regen hebben om aan de test te beginnen.
Als u deze pagina vóór het einde van de test bezoekt, aarzel dan niet om uw vragen onderaan de pagina te stellen.
Technische fiche
Motor: Bafang 48V 750 watt
Accu: Smasung 21700 48V 20Ah
Vering: voorvork en olieveer, drukvering achter
Frame: aluminiumlegering
Gewicht: 35kg
Koppel: 70 nm
Max. snelheid (beperkt): 25 km/u (max. 52 km/u eenmaal onbeperkt)
Oplaadtijd: 6 tot 7 uur
Wieltype: 26 inch (4 inch breed)
Crankstel: 46T
Remmen: hydraulische schijven
Schakelen: Shimano TZ20-7 (7 versnellingen)
Derailleur: 11-28T (Shimano)
Uitpakken/monteren
De Lankeleisi RV800 Plus-box is vrij groot en ook behoorlijk zwaar, hij weegt bijna 40 kg. De fiets is grotendeels al gemonteerd, je moet de vering aanpassen, het voorwiel, de pedalen, het stuur en accessoires toevoegen. Ik zal elke stap hieronder gedetailleerd beschrijven, de handleiding is alleen in het Engels en de foto's zijn vrij klein, dus mijn montagetraject kan nuttig voor je zijn. De handleiding op de officiële site is niet beschikbaar (pagina niet gevonden), dus dit is nog een reden om de montage op mijn pagina te beschrijven.
Stap 1: uitpakken
Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar de eerste stap is om de fiets uit de doos te halen en klaar te maken voor montage. Dit is ongetwijfeld de makkelijkste stap maar niet de kortste, de fiets is zeer goed verpakt en ik heb een halve vuilniszak gevuld met het plastic afval.
Vergeet niet om een zachte ondergrond (bijvoorbeeld schuim) onder de fiets te plaatsen om deze te monteren, dit voorkomt dat er krassen op komen tijdens de montage.
Stap 2: vering/vork
Draai de 4 schroeven aan de ophanging los, er zit er één aan elk uiteinde van de vork en één lager. Het doel van deze handeling is om de ophangbuis los te maken, je hoeft de schroeven niet helemaal te verwijderen, je hoeft ze alleen maar los te draaien om de buizen weer in elkaar te kunnen zetten.
In principe staat de fiets in deze positie:
U moet de ophangsteun weer in elkaar zetten, zodat de bovenkant van de ophangbuis aansluit op de bovenste klemring, zoals op deze foto:
Wanneer je de bovenkant van de buis op één lijn brengt met de steun (aan elke kant), moet je de 4 schroeven vastdraaien die je in de vorige stap hebt losgemaakt.
Stap 3: stuur
Voor transport wordt de stuursteun ondersteboven gemonteerd. U moet hem dus eerst in de juiste richting terugplaatsen door de twee schroeven los te draaien die zich tegenover de plaats bevinden waar het stuur wordt bevestigd.
U kunt de steun dan in deze richting draaien:
Je moet ervoor zorgen dat alles in de goede richting gaat om te voorkomen dat je een licht scheef stuur krijgt. Ik stel voor om een van de sleutels als volgt te verschuiven om een perfecte uitlijning tussen het frame en de steun te krijgen.
Draai vervolgens de 4 schroeven los om de stuursteun los te maken
Je krijgt dus twee halve cirkels en de 4 schroeven
Breng het stuur omhoog om het in de juiste richting te positioneren
Gebruik de maatstreep om het stuur in het midden van de as te plaatsen en kies een kanteling die bij uw rijstijl past.
Draai vervolgens de 4 schroeven vast om het stuur vast te zetten
Stap 4: voorwiel
De fiets moet in rugligging staan.
U moet de buis verwijderen die de twee delen van de vork verbindt:
Schuif het wiel in de as zodat de schijfrem op één lijn ligt met de steun, plaats de binnenband terug en draai deze goed vast.
Stap 5: lamp en spatbord
Draai de schroef los die zich op de kruising van de twee vorken bevindt:
Plaats de lamp in zijn as, zodat het gat overeenkomt met dat van de schroef
In de handleiding wordt in deze stap niet vermeld dat het voorspatbord (de kleinste van de twee) moet worden bevestigd, omdat het spatbord aan dezelfde schroef is bevestigd.
Stap 6: pedalen
Het linkerpedaal zit niet vast op de fiets, deze stap ontbreekt ook in de handleiding, maar is niet ingewikkeld. U moet de pedaalasschroef losdraaien:
Vergeet niet om de plastic hoes te bewaren, want u zult deze in de volgende stap gebruiken. Installeer het pedaal in zijn as (tegenover het andere pedaal).
Draai de schroef vast en plaats de plastic afdekking
Bevestig vervolgens de twee pedalen en zorg ervoor dat de letters L (links) en R (rechts) overeenkomen
Stap 7: het zadel
Het zadel wordt vastgehouden door een spanring, je moet dus beginnen met het losmaken
Kies de zadelhoogte die bij u past. Een lijn markeert de maximale limiet. Je moet in dit stadium weten dat de achtervering van de fiets maximaal wordt uitgerekt als je er niet op zit, dus het is beter om de zadelhoogte aan te passen door op de vering te drukken. Stel vervolgens de klemschroef aan de andere kant af. Ga niet helemaal door, want je moet de klemring aan de andere kant nog kunnen sluiten.
Stap 8 achterspatbord
Op de kruising van het frame aan de achterzijde bevindt zich een schroef om het spatbord te monteren. Zorg ervoor dat u hem niet te ver van het rode punt verplaatst, omdat u het risico loopt hem elke keer te raken als u op de fiets stapt.
De accu is al geïnstalleerd en opgeladen, dus je kunt de fiets na stap 8 gaan gebruiken.
Presentatie
Omlijsting
De Lankeleisi RV800 Plus is een fatbike met een naar achteren leunend driehoekig frame en daardoor een hoge stand voor het stuur. Deze opstelling is aantoonbaar ontworpen voor trailrijden en staand op de fiets.
Een perfect horizontale as zul je nooit kunnen bereiken omdat de zadelhoogte je niet toestaat om weer in balans te komen, deze is hier maximaal. Tel daar bij op dat de achtervering met je gewicht lager wordt, het verschil tussen voor en achter wordt dus groter. Dit is op zichzelf geen probleem, je hoeft alleen maar te begrijpen waarom deze fiets is ontworpen.
Het frame is gemaakt van aluminium en zit vast, je hoeft hem niet te buigen om de accu te verwijderen.
Het frame is niet delicaat met zijn grote lasnaden, maar door het gebruik van verf en kleuren kun je er geen aandacht aan besteden.
Het frame is niet opvouwbaar, je moet de sleutels gebruiken om de accu te ontgrendelen en deze via de onderkant van het frame eruit te halen, het is veel praktischer dan de fiets te moeten opvouwen om de accu los te maken.
De fiets is behoorlijk zwaar, hij weegt 35 kg, dus het vermogen van de motor zal een grote rol spelen in het comfort en rijgemak. De motor is een enkele motor van 750 watt die nominaal 1130 watt kan leveren. Ik kom hier later in de test op terug.
Ik had een beetje twijfel over de kleur van deze fiets omdat de mix van cyaan, geel en zwart mij niet het meest geschikt leek, maar ik had het mis, de combinatie is echt mooi.
De lak lijkt op de lak van een autocarrosserie en reflecteert het licht goed. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik heb de indruk dat ik een auto voor me heb staan die rechtstreeks uit een showroom komt.
Deze kleuren zijn niet discreet, maar ik denk dat zelfs zonder deze kleuren deze fiets toch niet discreet zou zijn.
Toen ik voor het eerst met de fiets mijn huis verliet, ging ik 20 meter voordat ik werd tegengehouden door een buurman die zich afvroeg wat voor soort fiets ik aan het testen was. Mijn buren zijn eraan gewend mij op verschillende fietsen te zien, dit is de eerste keer dat een fiets zo veel aandacht trekt.
De fiets is niet discreet, maar iedereen die hem tot nu toe heeft gezien, vindt de fiets best mooi. Ik voel me eigenlijk meer aangetrokken tot racefietsen, maar ik ben dezelfde mening toegedaan: deze fiets is echt mooi.
Opschorting
De voorvering is een vrij standaard verstelbare vering, volgens mij is het dezelfde vering als de Lankeleisi X3000 Max die ik eerder dit jaar heb getest. Met de rode knop kunt u de stevigheid van de vering aanpassen.
De voorvering is een vrij klassieke vering waarbij de mogelijkheid bestaat om de stevigheid aan te passen afhankelijk van het type terrein.
De achtervering biedt daarentegen veel beter comfort dan wat ik tot nu toe heb kunnen testen. Deze vering biedt een goede weerstand tegen gewicht, waardoor hij schokken op de weg stevig kan absorberen.
Ook de stevigheid van deze vering is naar eigen wens aan te passen. De stevigheid bepaalt ook hoeveel de fiets zakt als je op het zadel zit.
Stuur
Het stuur is hoog genoeg geplaatst om het gemakkelijker te maken om in een staande positie te komen tijdens het off-road rijden. Als u blijft zitten, zijn uw armen hoger en wordt uw houding rechter.
Ik ben gewend om op een racefiets te rijden, het is een ongebruikelijke houding voor mij die tot gevolg heeft dat mijn rug wordt ontlast, maar ik voelde een samentrekking in de spieren in de nek omdat ik er niet aan gewend was om je hoofd in deze positie te hebben.
De remmen staan achteruit, bij de X3000 Max was dit al het geval, het is een kwestie van gewoonte en ik adviseer om beide remmen tegelijk te gebruiken omdat de achterrem niet krachtig genoeg is om de fiets snel genoeg tot stilstand te brengen.
De handvatten zijn breed genoeg voor grotere handen en deze keer ondervond ik niet echt problemen met het gaspedaal als ik het per ongeluk gebruikte. Hij is minder brutaal en responsief dan die van de Lankeleisi X3000 Max.
Het schakelen verloopt vlekkeloos, het overschakelen van de ene versnelling naar de andere gebeurt zonder vertraging of merkbare wrijving. Ik vind dat de positionering van de hendels niet echt optimaal is, de afstand tot het handvat lijkt mij iets te groot.
Het bedieningspaneel is hetzelfde als op de meeste fietsen van dit type, op dit onderdeel kom ik later in de test terug.
Ook het scherm is in alle opzichten identiek aan de andere modellen en ik kan dus nu al zeggen dat het helderheidsprobleem ook op deze fiets aanwezig zal zijn. Het scherm verandert in een spiegel als de helderheid hoog is en dit maakt het scherm absoluut onleesbaar (behalve de snelheid).
Motor
De motor is een Bafang-motor met 750 watt en 70 nm voor koppel met een maximale stuwkracht van 1130 watt. Omdat de fiets min of meer hetzelfde weegt als de Lankeleisi X3000 Max maar met aanzienlijk minder vermogen, zal assistentie dus een grote rol spelen.
De motor is begrensd op 25 km/u, maar je kunt hem uit de parameters halen, hij kan in theorie oplopen tot 50 km/u, maar naar mijn mening zal de 750 watt met mijn gewicht niet genoeg zijn om mij op deze snelheid te brengen .
Om optimaal van deze fiets te kunnen genieten, moet je begrijpen hoe het ondersteuningsniveau werkt. U kunt het ondersteuningsniveau vanaf de console op het stuur aanpassen met behulp van de +/- knoppen.
Ondersteuningsniveau 0 biedt uiteraard geen ondersteuning en zonder ondersteuning...is het sport omdat je een fiets van 35 kg moet verplaatsen.
Met elk volgend niveau verhoog je het vermogensniveau en de snelheid
Niveau 1: 50% (max. 22 km/u)
Niveau 2: 61% (max. 30 km/u)
Niveau 3: 73% (max. 38 km/u)
Niveau 4: 85% (max. 46 km/u)
Niveau 5: 96% (max. 55 km/u)
Het verschil tussen niveau 0 en niveau 1 is dus zeer groot, maar daarna verloopt de machtsgroei min of meer lineair.
Verzending
De Lankeleisi RV800 Plus is uitgerust met een crankstel met 46 tanden en een ketting ingebed in een kanaal om hem beter op zijn as te houden.
De cassette heeft 7 lagers van 11 tot 28 tanden met een Shimano Altus derailleur.
Met een configuratie van het type 46x11 en 26-inch wielen bereik je met elke pedaalslag een afstand van 8,3 meter en met een snelheid van 70 omwentelingen per minuut bereik je een snelheid van 35 km/u...maar om 70 omwentelingen per minuut te doen minuut heb je hulp nodig omdat deze fiets te zwaar is om deze snelheid op natuurlijke wijze te bereiken.
Wielen
De wielen zijn 26 inch wielen met een dikte van 4 inch, het zijn dus grote banden om schokken van het wegdek beter op te vangen en niet te snel wegzakken.
Deze banden kunnen een druk van 30 psi aan. Dit lijkt misschien niet veel vergeleken met een normale fietsband, maar voor dit type band is het ruim voldoende.
Aan de andere kant, om hem tot volledige druk op te blazen, heb je een goede pomp nodig, omdat de pomp die bij de fiets wordt geleverd een beetje zwak is om de maximale druk uit te oefenen.
Ik heb de banden maximaal opgepompt omdat ik 100 kg weeg en voornamelijk op de weg rijd. Als je meer op trails rijdt, zul je waarschijnlijk de druk wat moeten verlagen.
Remmen
Deze fiets is voorzien van hydraulische schijfremmen en de bediening op het stuur is omgekeerd. De linkerrem komt overeen met de achterrem en de rechterrem komt overeen met de voorkant.
Zadel
Het zadel is aanzienlijk dunner dan op de X3000 Max, het lijkt op een echt zadel en niet op een kussen voor ouderen. De zitbuis is verstelbaar vanaf de klem, maar als je lang bent, zul je waarschijnlijk merken dat deze een paar centimeter ontbreekt.
Ik zette de zitbuis op het maximale niveau om de beste beenpositie te krijgen, maar door de druk van mijn gewicht op de vering zakte de fiets een paar centimeter. Ik merk dus dat ik benen heb die iets te gebogen zijn om comfortabel te kunnen trappen. Om een goede beenpositie te behouden, moet ik de vering steviger instellen of rechtop blijven tijdens het rijden.
Batterij
De accu is een lithiumaccu van Samsung met een capaciteit van 20 Ah die in theorie een actieradius van 60 tot 70 km moet bieden in elektrische modus en volledige ondersteuning en tot 150 km met gedeeltelijke ondersteuning. Ik kom op dit punt terug nadat ik meer kilometers heb gemaakt. De accu is verwijderbaar maar kan direct op de fiets worden opgeladen.
Scherm/Elektronica
Op het scherm wordt uiteraard de belangrijkste informatie weergegeven zoals snelheid, ondersteuningsniveau, kilometerstand etc.
Ik heb een afbeelding uit de Engelse handleiding genomen om meer uitleg over de indicatoren te geven.
Van boven naar beneden en van links naar rechts heb ik dit:
- batterij indicator
- verlichtingsindicator
- cruise-indicator
- snelheidsindicator of foutcode in geval van een probleem
- indicator ondersteuningsniveau (1 tot 5)
- type weergave (totale of gedeeltelijke kilometerstand, maximale of gemiddelde snelheid)
- weergave van de gekozen indicator (kilometerstand of snelheid)
Het is niet aanraakgevoelig en de “Dukawey”-aanduiding onderaan laat zien dat Lankeleisi de schermen van een ander merk gebruikt en deze op vrijwel al hun modellen gebruikt.
Mijn mening over dit scherm kan dus worden omgezet naar alle fietsen die hetzelfde scherm gebruiken. Het grootste zwakte is de helderheid, alleen de snelheid is echt leesbaar als de helderheid sterk is.
Ik woon niet in de tropen, maar als zelfs de gemiddelde helderheid van België het scherm moeilijk leesbaar maakt, moet het in Zuid-Frankrijk nog veel erger zijn.
Accessoires
Lankeleisi is genereus met zijn fietsen. De fiets is voorzien van alle benodigde verlichting, een standaard, twee spatborden. In de accessoiredoos zit naast een oplader voor de accu ook een Engelse stekker, sleutels om de fiets te monteren, een pomp en een slot met sleutels.
Dit is geen fiets die bedoeld is om boodschappen mee te doen, dus ik denk niet dat een mand of bagagerek een optie is.
[galerij ids = "26715,26714,26716,26717,26718,26719,26720,26721,26722,26723"]
Instellingen/Console
Met de console op het stuur kunt u de fiets configureren. Er zijn 8 verschillende soorten instellingen, maar sommige moeten idealiter niet worden gewijzigd.
Om toegang te krijgen tot de instellingen moet u tegelijkertijd gedurende enkele seconden de + knop en de - knop ingedrukt houden. Het scherm toont dan telkens de parameters met de letter P gevolgd door een cijfer. Er zijn 8 parameters, dus de menu's gaan van P1 tot P8. Met de knop + of - kunt u tussen instellingen wisselen. Om de gekozen parameter te wijzigen, moet u de i-knop gebruiken.
Let op, de parameters beschreven in de handleiding zijn niet de juiste, het zijn de parameters voor een ander type fiets. De juiste handleiding stel ik verderop in dit artikel voor u beschikbaar.
P1: keuze van de maateenheid (metrisch of imperiaal).
P2: keuze van wieldiameter, merkwaardig genoeg was de mijne geconfigureerd op 29 inch, de snelheidsweergave was daardoor vervormd. U moet 26 inch kiezen.
P3: keuze van maximale snelheid, standaard 25 km/u maar niet te klemmen.
P4: nulstartkeuze
P5: keuze van het type assistentie (elektrisch of ondersteund)
P6: keuze van het startondersteuningsniveau
P7: regelaarbeperking
P8: keuze type ondersteuning: 100% elektrisch, ondersteund of beide
P9: Assist-gevoeligheidsaanpassing
U kunt ook een wachtwoord instellen om te voorkomen dat iemand zonder uw medeweten uw motor aanzet. Als u deze functie gebruikt, onthoud dan uw wachtwoord, want zonder dit wachtwoord kunt u de motor niet meer starten.
Routetest
Door het weer was ik te laat voor mijn proefrit. Het regent al maanden en zonnige dagen zijn zeldzaam, dus ik ga eropuit wanneer ik maar kan. Omdat ik ook een video moet voorbereiden, heb ik goede omstandigheden nodig om deze test te kunnen voortzetten.
Vermogenstest
In de fabrieksconfiguratie is deze fiets begrensd op 25 km/u. Met deze beperking profiteert u nooit volledig van het volledige vermogen van de fiets. De acceleratie is goed dankzij het koppel van 70 nm, we bereiken vrij snel 25 km/u zonder de minste inspanning, maar ik had echt het gevoel dat de motor was alsof zijn momentum werd afgesneden.
Door de snelheidslimiet af te schaffen, is het gedrag van de fiets heel anders, het is alsof hij bevrijd is van een beperking. Ik denk dat het door de motor geleverde vermogen niet volledig wordt benut als de motor beperkt is tot 25.
Omdat ik met deze fiets niet op volle snelheid op de openbare weg kan rijden, heb ik een test gedaan op een privéweg met een lengte van 195 meter. Ik gebruikte alleen het gaspedaal om een snelheid van 39 km/u te bereiken voordat ik moest remmen. De acceleratie is niet zo oogverblindend als bij de Lankeleisi X3000 Max maar dat is normaal gezien het verschil in vermogen en ik vind dat zelfs maar goed ook omdat deze RV800 Plus makkelijker te beheersen is. Met het koppel van 70 nm is het acceleratiegevoel nog steeds behoorlijk goed en behoorlijk lineair. Ik denk dat ik met een paar meter meer iets meer dan 40 km/u had kunnen halen. In theorie kan deze fiets 50 km/u halen, maar met mijn 100 kg denk ik dat de fiets moeite zal hebben om de laatste km/u te halen.
Remmentest
Ik heb een korte video gemaakt waarin ik het remvermogen bij 25 km/u illustreer.
Zoals u kunt zien, is de achterrem niet krachtig genoeg om alleen te gebruiken. Het kostte me 6 seconden om de fiets tot stilstand te brengen met behulp van de achterrem. Met beide remmen kostte het me 3 seconden. Ik had dezelfde observatie bij de Lankeleisi X3000 Max, het zijn waarschijnlijk dezelfde remmen als op deze fiets.
Opschortingstest
Ik heb de ophangingen getest op een landweggetje tussen 2 velden. Dit pad is op zijn best bedekt met dik gras en heeft aan de zijkanten sporen van landbouwverkeer. Deze sporen zijn soms gevuld met modder, soms puin en soms zeer slecht aangebrachte straatstenen.
Ik ben geen fan van off-road rijden, dus ik was hier behoorlijk voorzichtig en hield mijn snelheid onder de 20 km/u. Ondanks mijn gebrek aan ervaring op dit soort terrein, vond ik deze route vrij gemakkelijk, zelfs als ik van de ene kant van het pad naar de andere ging. Op grind is het wegcomfort optimaal, de vering absorbeert de weinige trillingen probleemloos. Op het gedeelte met de kasseien zijn de schokken veel beter waarneembaar en vooral te wijten aan de onregelmatigheid ervan. Gebieden waar de straatstenen min of meer goed uitgelijnd zijn, vormen geen probleem. Ik was ook positief verrast door het parcours op gras, ik heb anderen op dit pad gedaan en ik had verwacht dat ik aanzienlijk langzamer zou worden afgeremd terwijl ik de onregelmatigheid van het gras ervaarde, maar dat gebeurde niet. niet het geval geweest. Na het grind was het op het gras waar ik het snelst kon rijden.
Terwijl ik op een normale weg reed, wilde ik kijken of ik nog ruimte in de vering had, want met mijn gewicht was de fiets een paar centimeter gedaald. Door op te staan en op mijn benen te drukken/springen realiseerde ik me dat de fiets nog ruimte had, de vering kon nog lager. Ik weeg echter 100 kg, ik dacht dat de vering niet meer zou werken als ik een beetje forceerde, maar dat was helemaal niet het geval.
Wandelbaarheid
Een fiets van 35 kg is over het algemeen niet erg wendbaar en niet alleen vanwege het gewicht, maar ook vanwege het formaat. Het stuur heeft een vrij grote draaicirkel, waardoor het niet eenvoudig is om een volledige U-bocht te maken zonder meerdere stappen te zetten. Het stuur is ook vrij breed, wat het passeren van een deur ingewikkelder maakt.
Mijn indruk
Toen ik deze fiets begon te testen, wist ik dat ik niet hetzelfde gevoel zou krijgen als de X3000 Max, omdat de motor simpelweg minder krachtig is en het koppel ook niet zo groot was. Dit voelde ik ook tijdens de eerste kilometers, ik was zelfs een beetje teleurgesteld omdat de fiets behoorlijk zwaar is en ik merkte dat de ondersteuning niet zo effectief was als op de X3000 Max. Ik legde me er een beetje bij neer, maar alles veranderde toen ik de snelheidslimiet afschafte. Het was gewoon niet meer dezelfde fiets. De acceleratie was duidelijk niet op het niveau van de X3000 Max, maar uiteindelijk is het maar goed ook omdat de motor makkelijker te hanteren is. Gewicht was niet langer een beperking en de hulp werd niet langer gehinderd door de snelheidslimiet.
Handmatig
De handleiding die bij de fiets geleverd wordt is een Engelstalige handleiding, de handleiding in andere talen is niet beschikbaar op de officiële website. De handleiding die bij de fiets geleverd wordt is een generieke handleiding voor Lankeleisi fietsen en geeft dus niet altijd de juiste informatie.
Ik heb bij Lankeleisi een geschikte handleiding aangevraagd en zij hebben mij die vrij snel bezorgd. Ik bied hem hier aan om te downloaden:
Manuel FR Lankeleisi RV800 Plus
Conclusie
Ik ben geen fatbike-expert, deze fiets is pas de tweede fatbike die ik heb getest. Aan de ene kant is het een kloof omdat ik dit type fiets waarschijnlijk beter zou kunnen gebruiken met meer ervaring, maar aan de andere kant is het een kans om als nieuwe gebruiker een ervaring te delen. De weinige feedback die ik krijg op mijn fietstests lijkt aan te tonen dat veel kopers voor het eerst een dikke fiets kopen, dus dat is een behoorlijk goede timing. A priori zullen andere fietsen volgen, ik heb eigenlijk een Lankeleisi X2000 Max die op me wacht in de doos midden in mijn woonkamer.
Toen ik mijn eerste dikke fiets testte, kreeg ik een soort cultuurschok omdat ik van een vrij klassieke wielerwereld (eerst racefiets en daarna elektrische racefiets) overging naar een fiets met een ongelooflijke brutaliteit. De kloof was dus zeer groot, maar niet representatief voor de wereld van dikke fietsen. Met deze Lankeleisi RV800 Plus kon ik deze cultuurschok verminderen door een meer evenwichtige ervaring te bieden, maar zeker niet zonder interesse.
De eerste kilometers vielen een beetje tegen, ik vond dat het gewicht van de motor niet voldoende werd gecompenseerd door het vermogen van de motor en het gat met de ervaring van de X3000 Max was echt aanzienlijk. Dus ik zag alleen beperkingen zoals gewicht, omvang, gebrek aan wendbaarheid, ... totdat ik de snelheidslimiet verwijderde en toen ontdekte ik een andere fiets. De ondersteuning reageerde veel beter, ik had niet meer de indruk dat de fiets stikte zodra ik 25 km/u bereikte. Het reactievermogen was perfect, niet te zacht en niet te agressief. De ondersteuning was progressief en ik vond gemakkelijker mijn balans tussen trappen en ondersteuning, ik had in ieder geval niet meer de indruk op een woest dier te zitten. Lankeleisi bevestigde mij dat het vermogen van de motor beperkt was als de snelheid beperkt was. Ze voegden er ook aan toe dat de motor af en toe een koppel van 100 nm kon bereiken.
Ondanks het vermogenstekort vergeleken met de X3000 Max, vond ik deze fiets gemakkelijker te hanteren. Er is nog steeds een kleine latentie wanneer de assistentie wordt geactiveerd en wanneer deze stopt, maar het verschil is veel minder bruut dan bij de X3000 Max. Het is een beschaafdere maar toegankelijkere fiets. De 750 watt is ruim voldoende om mijn 100 kg probleemloos te dragen, het nominale piekvermogen van 1130 watt zorgt ongetwijfeld voor de nodige boost om de machine op gang te krijgen. De vering zorgt voor een goed niveau aan wegcomfort, zowel op de weg als op trails en zelfs met mijn 100 kg had de vering nog wat reserve.
De ervaring op de weg en op de trails is echt goed, meer dan ik had verwacht, maar het blijft een dikke fiets met een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. De eerste is het gewicht, want met zijn 35 kg is het geen fiets die je als een racefiets hanteert. Erg wendbaar is hij niet en bij het keren heb je soms het gevoel dat je in een oplegger rijdt. De kanteling van het frame is handig bij het rijden op oneffen terrein, maar eenmaal gezeten waren mijn benen iets te gebogen. Mijn lengte (1m94) is waarschijnlijk niet het meest geschikt om op een fiets van dit type te zitten.
De zwakke punten van deze fiets zijn niet talrijk en blokkeren niet noodzakelijkerwijs het gebruik ervan. De achterrem is duidelijk te klein, maar je kunt het probleem verlichten door hem te combineren met de voorrem, waardoor je remtijd met de helft wordt verkort. Het scherm is in direct zonlicht niet goed leesbaar en reflecteert de omgeving sterk als een spiegel. Bij een heldere hemel met enkele wolken zie je de wolken dus op je scherm. De snelheid is gelukkig onder alle omstandigheden afleesbaar.
Sterke punten
Rijcomfort
Motorbalans
Snelheid
Goed gevoel
Schitterend schilderij
Autonomie
Soepel en snel schakelen
Zwakke punten
Achterrem te zwak
Lage positie als je lang bent
Schermleesbaarheid
Achterspatbord (meerdere malen vast moeten zetten)
LAURENT WILLEN
Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Vragen/Opmerkingen