Informatie wordt geladen, even geduld...loading
sluit dit venster
Engwe Mapfour N1 Pro: test / review

notificationsNotificaties aanzetten
UitlegActiveer meldingen om op de hoogte te worden gehouden wanneer er nieuwe artikelen en deals beschikbaar zijn. U kunt zich op elk moment afmelden. Deze functie werkt niet op iOS.
Op deze pagina:
Waar-te-koop?
Engwe-N1-Pro?
Bewerken
Presentatie
Toepassing
Wegtest
Doelgroep
N1-Pro-/-N1-Lite-vergelijking
Mening/Conclusie
Fietsen

Engwe Mapfour N1 Pro: test / review


Gepubliceerd op: 15-04-2025 / gewijzigd: 15-04-2025
Het mooie weer is eindelijk terug, de temperatuur stijgt en ik kan er weer over nadenken om fietsen te testen zonder het risico te lopen een vinger te verliezen tijdens het fietsen bij temperaturen onder nul. Ik weet nooit van tevoren welk type product ik ga testen. Vorig jaar heb ik uitsluitend redelijk krachtige fatbikes getest.

Ik dacht dat het dit jaar weer zo zou zijn, maar ik werd aangenaam verrast door het verzoek van Engwe om hun nieuwe carbon e-bike te testen. Ik heb 2 jaar geleden zo'n fiets getest, de Urtopia Carbon One. Ik heb hem gehouden omdat het een uitstekende fiets was.

Deze nieuwe Engwe Mapfour N1 Pro is een gameconsole die op hetzelfde terrein speelt als de Urtopia, maar kan hij het beter doen en zijn opvolger worden? Ik raad u aan om dit met deze test te ontdekken!

Waar te koop?


engwe mapfour n1 pro code promo korting

De Engwe Mapfour N1 Pro is verkrijgbaar op de officiële website met een korting van € 150,- bovenop bestaande promoties.

Om te profiteren van de korting van € 150,- moet u eerst de promotie activeren via de volgende link:
Activeer promotie -150€
U wordt doorgestuurd naar de startpagina, maar uw promotie blijft actief in het winkelwagentje, zoals in de afbeelding hierboven.

Om de fiets te kopen, hoeft u deze alleen maar aan uw winkelwagen toe te voegen:
Engwe Mapfour N1 Pro

Als je de N1 Air-versie wilt kopen, heb ik 100€ korting op dit model:
Activeer promotie -100€

Engwe N1 Pro?


Tot nu toe heeft Engwe zich vooral gericht op de marketing van fatbikes, dus de komst van de Mapfour N1 Pro en N1 Lite in hun assortiment komt als een verrassing. Ze maakten niet alleen een elektrische stadsfiets, maar gingen een stap verder door een carbon frame aan te bieden met een zadelpenloos frame, zoals de Urtopia. Ik kan me herinneren dat toen de Urtopia werd gelanceerd, ik op internet veel negatieve reacties las over dit frame zonder zadelpen. Veel mensen dachten dat dit type frame het gewicht van fietsers niet zou kunnen dragen. Ik weeg 100 kg en gebruik het al meer dan 2 jaar zonder problemen. Het concept heeft zich dus bewezen.

Naast het frame en het gebruik van carbon zijn er nog een aantal andere interessante elementen. Ten eerste is er de positie van de motor: deze is ter hoogte van de pedaalarm gemonteerd in plaats van op het achterwiel. Waarom is dit interessant? De centrale plaatsing van de motor zorgt voor een betere balans in verhouding tot het gewicht van de fiets. Bovendien is dit type configuratie efficiënter dan een achterin geplaatste motor. Het eenvoudigste gevolg om uit te leggen is het koppel. De Urtopia kwam niet verder dan 40 nm, deze Engwe Mapfour N1 Pro heeft een koppel van 80 nm!

Bij het lezen van het technische gegevensblad viel mij nog een interessant punt op: de oplaadtijd van de batterij. Engwe geeft aan dat het 1,5 uur duurt om de accu op te laden, terwijl de meeste fietsen die ik heb getest 5-6 uur nodig hebben. De batterij heeft een lagere capaciteit, wat helpt, maar zelfs met een kleinere batterij heb ik nog niet zo'n hoge oplaadsnelheid ervaren. Het is nog maar de vraag of deze belofte wordt nagekomen.

Verder is de fiets zeer goed uitgerust met metalen spatborden, voor- en achterverlichting, hydraulische schijfremmen, geavanceerde connectiviteit voor baanwielrennen en geofencing. Ik kom later in deze test terug op connectiviteit.

Omdat deze fiets is uitgerust met een 250 Watt motor en een begrensde snelheid van 25 km/u, kunt u hem gebruiken zonder dat u hem hoeft te homologeren of een aanvullende verzekering hoeft af te sluiten.

Bewerken


youtube previewyoutube preview

Engwe heeft een leuke video gemaakt over de montage. Ik vind deze interessanter dan de handleiding, omdat er in de handleiding stappen ontbreken en de tekeningen niet altijd even nauwkeurig zijn. Het in elkaar zetten van de fiets kostte me geen enkele moeite. Het duurde zelfs langer om elk onderdeel afzonderlijk uit te pakken dan om de fiets in elkaar te zetten.

Presentatie



Afmetingen

engwe mapfour n1 pro dimensions

In theorie is deze fiets geschikt voor mensen met een lengte tussen 1,64 m en 1,99 m, maar ik wil er wel een paar nuances aan toevoegen. Ik ben 1,94 m lang en vind het frame vrij laag en het zadel niet hoog genoeg. Mijn zoon is 1,60 m lang en hij kan op de fiets zitten met het zadel op de minimale hoogte. De theoretische marge ligt daarom waarschijnlijk iets lager dan wat wordt aangekondigd. Om comfortabel te kunnen fietsen, moest ik het zadel een stuk hoger zetten dan de gradatie op de buis. De framehoogte leverde voor mij geen problemen op, evenmin als de afstand tot het stuur. Mijn houding is minder rechtop dan op een fatbikestuur, maar ik zit wel comfortabeler dan op een racefiets.

Hieronder vindt u de afmetingen die overeenkomen met de afbeelding:
A - Wielbasis 116,8 cm
B - Totale lengte 189,5 cm
C - Bereik 49,6 cm
D - Overhangende hoogte 78,5 cm
E - Minimale zadelhoogte 87,6 cm
F - Maximale zithoogte 93,5 cm
G - Stuurhoogte 99,5 cm

Raamwerk

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 19

Het bijzondere aan deze fiets is het frame, het betreft een carbon frame zonder zadelpen. Voor Engwe is dit nieuw, maar het is niet de eerste keer dat ik een dergelijke fiets test. Ik heb de Urtopia Carbon One 2 jaar geleden getest en het was toen echter de enige fiets van dit type op de markt. Carbon zorgt ervoor dat de fiets aanzienlijk lichter is, namelijk 19 kg. Ook biedt carbon de mogelijkheid tot meer creativiteit in de vormgeving van het frame.

Het montuur is verkrijgbaar in twee kleuren: donkergroen (het montuur dat ik heb getest) en grijs. Het geheel is lichter dan de meeste e-bikes, maar nog steeds te zwaar om met één arm te dragen. De Urtopia weegt volledig uitgerust 14 kg, maar kan gemakkelijk met één arm worden opgetild.

Stuur

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 10

Aan de linkerkant van het stuur vinden we de schakelaar voor het ondersteuningsniveau, aan de rechterkant vinden we de Shimano versnellingshendel. Het stuur is niet in hoogte verstelbaar, maar voor mij was de hoogte geen probleem. De handgrepen zijn van rubber en steken uit zodat u uw handpalmen erop kunt laten rusten. Er zit geen gashendel op, wat handig is omdat je zo de homologatie van de motor kunt vermijden. De N1 Air-versie heeft een verstelbare stuurpen.

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 38

Het stuur is één van de te monteren onderdelen. De montage ervan levert geen bijzondere problemen op, maar een markering om het stuur vast te zetten in de as van het wiel zou welkom zijn geweest. Ik was niet zorgvuldig genoeg geweest bij de montage en er zat een kleine afwijking in de as. Ook het klemsysteem moet behoorlijk stevig worden aangedraaid, anders schiet het stuur los van de as.

In de doos met accessoires vindt u ook de mogelijkheid om een ​​bel op het stuur te bevestigen.

Remmen

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 7

De Engwe Mapfour N1 Pro is uitgerust met twee 160 mm hydraulische schijfremmen. De remmen zijn niet omgekeerd zoals bij sommige e-bikes. De linkerrem is de voorrem en de rechterrem is de achterrem. De Air-versie maakt gebruik van niet-hydraulische schijfremmen en is daardoor minder effectief.

Derailleur

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 18

Deze fiets is uitgerust met een Shimano 7-speed derailleur met de volgende overbrengingsverhoudingen: 14, 16, 18, 20, 22, 24, 28. Het verschil tussen de overbrengingsverhoudingen is dus niet heel groot.

Het crankstel is een 42-tands crankstel en met deze configuratie haal je een ontwikkeling van bijna 6,5 ​​meter per pedaalomwenteling. Dit is vrij klein, dus deze fiets is vooral bedoeld voor praktisch gebruik, bijvoorbeeld om naar je werk te gaan. Deze opstelling is duidelijk ontworpen om het trappen gemakkelijker te maken. Deze ontwikkeling is ingrijpender dan die van de Urtopia. U heeft minder het gevoel dat u in de leegte fietst. Persoonlijk had ik liever een 50 crankstel gehad, omdat deze verder was doorontwikkeld, maar ik denk dat Engwe's keuze de juiste is, omdat de fiets hierdoor voor iedereen toegankelijker wordt. Je hoeft geen geweldige atleet te zijn om dit type fiets te kunnen gebruiken.

Motor

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 6

De motor van de Engwe Mapfour N1 Pro bevindt zich bij de trapas. Dit is de eerste keer dat ik een fiets met een dergelijke setup test. Het meest tastbare voordeel is het koppel. Met 80nm reageert deze fiets vrijwel direct. De positie van de motor zorgt ook voor een betere balans in het gewicht van de fiets, het geeft een ander gevoel.

De motor heeft een vermogen van 250 Watt, waardoor deze fiets in principe zonder extra homologatie of verzekering gebruikt kan worden. Omdat ik niet op de hoogte ben van de wetten die in alle landen gelden, raad ik u toch aan om de regels te controleren die in uw land gelden. In België en Frankrijk mag deze fiets zonder vergunning gebruikt worden.

Het niveau van de gebruikte assistentie bepaalt het toegankelijke vermogen:
Niveau 1: 126 watt (3A)
Niveau 2: 252 watt (6A)
Niveau 3: 378 watt (9A)
Niveau 4: 504 watt (12A)
Niveau 5: 630 watt (15A)

De fiets kan af en toe meer dan 250 watt leveren om je een duwtje in de rug te geven, een element dat onmiskenbaar comfort biedt bij het starten. Houd er wel rekening mee dat het hier om een ​​fiets met ondersteuning gaat. U moet dus trappen om de fiets vooruit te krijgen. Het is ongetwijfeld het beste compromis voor wie een beetje aan sport wil doen, zonder per se in een uithoudingsvermogen- of krachtlogica te vervallen.

Zadel

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 14

Het zadel is in hoogte verstelbaar en ook de helling kan worden aangepast. De limiet voor hoogteverstelling ligt zo laag dat het voor lange mensen niet voldoende zal zijn. Engwe vertelde mij dat er binnen een maand hogere zadels beschikbaar zullen zijn. Ik heb het zadel inmiddels ver boven de maximale stand afgesteld, zodat het beter bij mijn lengte past. Bent u lang? Overweeg dan om een ​​geschikt zadel te bestellen.

Wielen

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 2

Deze fiets is uitgerust met Chao Yang 700*42C banden. Deze banden zijn racebanden en bieden u meer rijcomfort dan een klassieke stadsfiets. Het zijn echter geen adventurebanden en ze zijn niet ontworpen voor gebruik op ruw terrein. De bandenspanning ligt tussen 44 en 73 psi. U moet daarom de optimale druk bepalen op basis van uw gewicht en het gewenste comfortniveau. Normaal pomp ik mijn banden helemaal op (bijna 90 psi), maar dat kon ik hier niet doen omdat de band dan te veel ruimte inneemt ten opzichte van het spatbord en bovendien ligt de druk ruim boven de aanbevolen waarde.

Batterij

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 12

De accu is een verwijderbare 36V 10 Ah lithium-ion accu. Je kunt hem direct op de fiets laden, maar je kunt hem er ook afhalen door hem met de sleutel te ontgrendelen. De accu past van bovenaf in het frame. Er is niet veel ruimte om deze eruit te halen, dus je moet oppassen dat je het frame niet bekrast als je de accu van de basis haalt.

Deze batterij zou in 1u30 opgeladen moeten kunnen worden, maar in werkelijkheid duurt het iets langer. Ik heb de oplaadtijd niet bijgehouden, maar het is meer dan 2 uur. Het is nog steeds prima om de accu op uw werkplek op te laden.

De theoretische actieradius bedraagt ​​100 km. Ik denk dat dat haalbaar is, maar het hangt wel sterk af van het gebruik van de fiets. Als u het 5e ondersteuningsniveau inzet om minimale inspanning te leveren, zal die autonomie waarschijnlijk veel kleiner zijn. Ik kom hier later in deze test in een rijtest op terug.

Apparatuur

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 15

Standaard is deze fiets zeer compleet uitgerust. Er zitten twee metalen spatborden aan het frame vast, die met een metalen staaf bevestigd zijn. Hiermee voorkom je dat je het spatbord bij elke oneffenheid in de weg hoort tikken. Het nadeel van dit type configuratie is de beschikbare ruimte voor de band. Als je de band te hard oppompt, zal deze iets over het frame uitsteken en tegen het spatbord schuren. Controleer dit punt voordat u aan een lange rit begint, om schade aan de band te voorkomen.

De fiets is bovendien voorzien van LED-verlichting aan de voor- en achterzijde. Er kan een bel op het stuur worden gemonteerd. Er is geen bagagerek, maar Engwe biedt dit mogelijk later als optie aan. De achtergrondverlichting werkt op zonlicht. Wanneer het donkerder wordt, gaat de lamp automatisch aan.

engwe mapfour n1 pro test avis review recension bewertung opiniones 11

Het scherm is goed leesbaar, maar wel bij fel licht. De leesbaarheid van het scherm is een probleem bij veel Chinese fietsen, maar deze fiets is aanzienlijk beter leesbaar dan de fietsen die ik eerder heb getest. Het bevat alle essentiële informatie, zoals snelheid, ondersteuningsniveau en actieradius. Het scherm kan ook route-informatie weergeven.

De bedrading aan de voorkant zit vaak vóór de verlichting, dus je moet de kabels omwikkelen zodat ze lager komen te liggen.

De fiets heeft ook een achterslot, maar dat zag ik niet meteen en tot mijn verbazing kon ik de fiets niet starten. Dit mechanische antidiefstalsysteem gebruikt een elektromagnetisch slot om het achterwiel te blokkeren. Om de fiets te ontgrendelen, moet u deze eerst koppelen aan de Engwe-app. Als u de fiets probeert te verplaatsen nadat u deze met de app hebt gekoppeld, klinkt er een alarm. Er is geen ontgrendeling met vingerafdruk zoals bij de Urtopia. Het zou handig zijn geweest als we de app niet hadden hoeven gebruiken. Als u de batterij verwijdert, zal het alarm uiteraard niet afgaan, maar het slot zal nog wel werken.

Toepassing


[galerij-id's="29574,29575,29576,29577,29578"]
De Engwe-app is beschikbaar voor Android en iOS en zorgt ervoor dat u het volledige potentieel van uw fiets kunt benutten.
Op het startscherm krijgt u een overzicht van de weersomstandigheden bij u in de buurt. U kunt ook uw routestatistieken bekijken. Via het tweede scherm kunt u een rit met de fiets starten. U kunt uw routes volgen op een kaart met een indicatie van de snelheid en het ritme. Via dit scherm kunt u ook de fiets ontgrendelen of de koplampen inschakelen. Deze functie is erg handig, maar er zijn blijkbaar niet voldoende machtigingen om het scherm ingeschakeld te houden. Dit betekent dat uw scherm op een gegeven moment kan uitschakelen en u niet meer ziet wat de applicatie doet.

De sluis heeft een relatief korte tijdslimiet. Dit betekent dat als u niet direct start, het alarm vrij snel afgaat en de kans bestaat dat het alarm afgaat, ook al heeft u de fiets al ontgrendeld.

Het derde scherm geeft een overzicht van de fiets en biedt de mogelijkheid om de fiets te vergrendelen en de koplampen weer in te schakelen. U kunt ook het ondersteuningsniveau wijzigen, maar deze knoppen zijn te klein om de knoppen op het stuur te vervangen. Vanaf dit scherm kunt u ook uw fiets lokaliseren.

Op het vierde scherm worden de reizen van de community gegroepeerd. Zo krijgt u meer informatie over de routes van andere Engwe-fietsers. Je kunt zelfs commentaar achterlaten.

Het laatste scherm is een scherm waarmee u uw account kunt instellen.

Wegtest



Autonomie

Met de ampère per ondersteuningsniveau kan ik de theoretische autonomie van deze fiets inschatten, maar in werkelijkheid zal de autonomie lager uitvallen. Er wordt namelijk geen rekening gehouden met je gewicht, de temperatuur of het type route dat je aflegt.

Met ondersteuningsniveau 1 en een constante snelheid van 25 km/u krijgt u een actieradius van 82 km. Met ondersteuningsniveau 5 en een constante snelheid van 25 km/u krijgt u een actieradius van ongeveer dertig kilometer. In werkelijkheid haalde ik een bereik van bijna 80 km door de verschillende ondersteuningsniveaus af te wisselen, optimaal gebruik te maken van de afdalingen en zonder de 25 km/u te hoeven aanhouden. Als ik onder dezelfde omstandigheden uitsluitend de ondersteuningsmodus 5 gebruik, daalt de actieradius tot ongeveer 40 km.

Deze mate van autonomie is in principe ruim voldoende om naar het werk te gaan. Dankzij de laadsnelheid van de accu kunt u de accu opladen terwijl u werkt.

Comfort

- Zadel
Nog voordat ik op de fiets zat, besefte ik al dat het zadel een probleem zou worden. De buishoogte is niet voldoende voor iemand van mijn lengte (1m94). Het zadel is wat hard voor een fiets van dit type. Het zal even duren voordat je eraan gewend bent als je niet gewend bent aan dit type zadel. Ik ben gewend om op een racefiets te rijden met een (nog) harder zadel, maar toch merkte ik wel degelijk verschil met andere fietsen van dit type die ik heb getest.

- Oponthoud
De Engwe Mapfour N1 Pro heeft geen vering, waardoor het frame en de banden alle trillingen moeten absorberen. Zelfs met de bandenspanning op maximaal was ik nog behoorlijk van slag en moest ik de bandenspanning iets verlagen. Het frame absorbeert een deel van de schokken, maar het kent zijn beperkingen. Dit is duidelijk geen fiets die ontworpen is voor Parijs-Roubaix. Op normale wegen zult u geen problemen tegenkomen.

Assistentie

De Engwe Mapfour N1 Pro heeft 5 ondersteuningsniveaus met een koppel van 80 Nm. De fiets beschikt ook over een koppelsensor, waardoor u sensaties ervaart die vergelijkbaar zijn met die van een normale fiets. De koppelsensor registreert hoe hard u de pedalen indrukt om de inspanning te compenseren. U kunt dus echt hard trappen voor maximale kracht of rustig trappen met precies de juiste hoeveelheid ondersteuning. Als je nog nooit op een fiets met een koppelsensor hebt gereden, zul je verrast zijn hoe comfortabel dat is.

Ik heb een test gedaan met een klimpercentage van 2,5% over een afstand van 690 m om de winst die de fiets bood te evalueren. Ik probeer de snelheid gedurende het hele parcours zo dicht mogelijk bij de 25 km/u te houden en hanteer daarbij een 42Tx14T-configuratie.

Test 1: Ik trap zonder ondersteuning
Maximale hartslag: 159
Reistijd: 2:07
Gemiddelde snelheid: 19,55 km/u

Test 2: Ik trap met het maximale ondersteuningsniveau
Maximale hartslag: 123
Reistijd: 2:29
Gemiddelde snelheid: 16,67 km/u

Ik denk dat het resultaat duidelijk is. Ik kan sneller gaan zonder de ondersteuning, maar dan wel met een veel hogere hartslag. Dankzij de hulp steeg mijn hartslag naar 123 slagen, wat belachelijk laag is. Deze mate van ondersteuning is daarom ideaal als u rustig naar uw werk wilt of een wandeling wilt maken. Je zult een beetje moeten trappen, maar zonder jezelf te vermoeien.

Remtest

De schijfremmen op deze fiets zijn buitengewoon effectief, ik was aangenaam verrast door de remkracht. Van 25 km/u naar 0 duurt ongeveer 2 tot 3 seconden. De wielen blokkeren snel en de fiets glijdt op de twee geblokkeerde wielen tot stilstand.

Cursus

Deze fiets is ontworpen voor gebruik in de stad of op wegen die in goede staat zijn. Ik fietste mijn gebruikelijke routes en omdat ik mijn routes registreer met mijn Polar-riem, kan ik de reistijd en de benodigde inspanning vergelijken.

Ik heb bijvoorbeeld een rondje van bijna 21 km dat ik in 50:34 min aflegde met een gemiddelde snelheid van 24,6 km/u en een maximumsnelheid van 34,2 km/u. Gedurende de hele route had ik een gemiddelde hartslag van 135 slagen met een maximum van 149. Ik kan wel zeggen dat ik met zo'n lage hartslag geen enkele vermoeidheid voelde na 50 minuten onafgebroken te hebben gefietst.

Ik heb dezelfde route ook met mijn Decathlon-racefiets afgelegd. Ik deed er iets minder dan 47 minuten over, met een gemiddelde snelheid van bijna 27 km/u en een piek van 52. Mijn gemiddelde hartslag is 160 slagen, met een piek van 177.

Ook hier is het resultaat duidelijk. Met een racefiets kan ik sneller fietsen zonder ondersteuning, maar de inspanning is veel groter voor een relatief kleine tijdswinst. Nou ja, het is natuurlijk een keuze om te sporten en ik vind het dus normaal dat het moeilijker is. Als je niet van zwaar werk houdt, is deze fiets prima geschikt.

Doelgroep


Deze fiets is gericht op een doelgroep die zich meer in stedelijke gebieden bevindt, zoals forenzen die naar hun werk fietsen. Wilt u hem recreatief gebruiken in de natuur, dan is dat uiteraard ook geen probleem, zolang u maar niet op ruw terrein rijdt. De framemaat maakt de fiets geschikt voor zowel kleine als grote maten, mits het zadel aangepast is voor grote maten. Dankzij de connected functies van de fiets kunt u uw fiets beschermen tegen diefstal. Hierdoor kunt u de fiets met meer vertrouwen in de stad gebruiken dan met een fiets zonder deze functies.

N1 Pro / N1 Lite vergelijking


Deze fiets is verkrijgbaar in twee versies: de PRO-versie die ik heb getest en de Air-versie die iets goedkoper is.


KenmerkenN1 ProN1 Air
MotorAnanda 250 wattMivice 250 watt
MotorpositieMiddenAchter
KoppelsensorJaJa
Koppel80 Nm40 Nm
Banden700*42C700*38C
TransmissieShimano 7 speedShimano 7 speed
RemmenHydraulische schijvenSchijven/kabel
Accu10 Ah10 Ah
Oplaadtijd1u305 tot 8 uur
Gewicht19 kg15 kg


Zoals u in deze tabel kunt zien, zijn er enkele opvallende verschillen tussen de twee versies. De N1 Air heeft minder koppel, is lichter en heeft minder effectieve remmen.

Mening/Conclusie


Engwe stapt uit zijn comfortzone met de Engwe Mapfour N1 Pro. Tot nu toe bracht Engwe alleen elektrische fietsen van het type fatbike op de markt. De kloof tussen de wereld van de fatbikes en dit type fiets is enorm, maar deze eerste poging is zeer succesvol. Ik heb 2 jaar geleden al een fiets van dit type getest, de Mapfour N1 Pro is dus geen revolutie, maar hij is wel aanzienlijk goedkoper dan een fiets als de Urtopia Carbon One, zonder dat dit grote concessies doet.

Het eerste dat opvalt is uiteraard de omgeving. Door te kiezen voor carbon kunnen we een lichtere fiets (19 kg) produceren en een innovatievere vorm bieden. Ik vind dit format erg prettig en ik heb het ruim twee jaar op een andere fiets gebruikt. Ik weet dat het concept werkt. Ik weeg 100 kg en mijn Urtopia Carbon One heeft nog nooit een zwak punt in het frame vertoond, dus ik denk dat deze Engwe hetzelfde pad zal volgen.

Een andere bijzonderheid van de fiets is de plaatsing van de motor. Dit is de eerste keer dat ik een fiets met een middenmotor test. Deze configuratie is efficiënter dan een achterin geplaatste motor, het koppel is aanzienlijk hoger en de gewichtsverdeling is beter. Het koppel is niet het enige interessante aan deze motor. Er zit ook een koppelsensor op die het ondersteuningsniveau aanpast aan de mate van druk. U kunt dus op uw gemak rijden of juist het tempo verhogen, de motor reageert daarop. Ik heb verschillende testen laten doen waarbij ik mijn hartslag met en zonder ondersteuning heb vergeleken. De resultaten zijn duidelijk. De ondersteuning is zeer effectief en maakt deze fiets toegankelijk voor mensen die niet gewend zijn te fietsen, zonder dat het degenen die graag iets sneller willen trappen, hindert.

Ook standaard is de fiets zeer compleet uitgerust, hij beschikt over alles wat je nodig hebt en ik waardeer vooral het gebruik van metalen spatborden. Ze zitten vast aan het frame en bewegen nauwelijks als je fietst. Dat lijkt misschien een klein probleem, maar ik vind het vervelend als het spatbord de hele weg tegen het wiel slaat.

Ook de remmen bevielen mij prima. Ze zijn superkrachtig en zorgen ervoor dat je heel snel tot stilstand kunt komen. Ze zijn prima op maat voor de fiets en ondanks mijn 100 kg heb ik nooit de neiging gehad om snel te stoppen.

Het scherm is volledig in het stuur geïntegreerd, zodat het niet verschuift wanneer u rijdt op een andere weg. Ook is de leesbaarheid bij helder licht beter dan bij de meeste andere Chinese fietsen die ik heb getest.

Een ander sterk punt van de fiets is het gebruik van een app. Hiermee kunt u uw fiets configureren, uw routes volgen, navigatie-instructies voor het scherm creëren en ook de elektromagnetische vergrendeling activeren. Het slot activeert een alarm bij ongeoorloofde beweging en de applicatie maakt het ook mogelijk de fiets te lokaliseren in geval van diefstal.

Ook de laadsnelheid en de batterijduur zijn positieve punten. Het is niet de fiets met de beste accuduur, maar deze is wel goed en laadt sneller op. Autonomie maakt het mogelijk om aan de verwachtingen van een grote meerderheid van de bevolking te voldoen.

Ik moet dus eindigen met een aantal zwakke punten, omdat niet alles perfect is. Het grootste probleem voor mij is duidelijk de zadelhoogte. De zitbuis is te klein voor iemand van mijn lengte (1m94), waardoor ik tijdens het fietsen mijn benen gebogen moet houden. Engwe verkoopt hogere zadels op hun website. Denk eraan dit type zadel te kiezen als u lang bent.

Ook de slaapstand van apps is problematisch. Ik denk dat de app niet de juiste machtigingen heeft om het telefoonscherm aan te laten staan, waardoor het scherm na een tijdje uitgaat en je de tracking kwijtraakt. Dit probleem zou in een toekomstige update opgelost moeten kunnen worden.

Ook de montage van het stuur vormde voor mij een probleem, omdat er geen referentiepunt is om een ​​perfecte uitlijning tussen het wiel en het stuur te verkrijgen. Het is niet zo heel erg, je moet er alleen even op letten. Maar je moet er wel op letten dat je het stuur goed vastdraait, anders bestaat het risico dat het losschiet van het wiel.

Ik denk dat Engwe met deze eerste poging de spijker op de kop heeft geslagen. Deze fiets is goedkoper dan de Urtopia die ik heb getest, is beter uitgerust en biedt superieur trapcomfort. Ik denk er ook over dat ik na 2 jaar goede en trouwe dienst, afscheid ga nemen van mijn Urtopia ten gunste van deze Engwe Mapfour N1 Pro.

Sterke punten

Reactie van de motor
Koppelsensor, trapcomfort
Goede balans tussen inspanning/snelheid/afstand
Gewicht
Remmen
Apparatuur
Levensduur van de batterij
Laadsnelheid
Slot en alarm

Zwakheden

Zadelhoogte
Ruimte tussen spatbord en wiel is vrij klein (let op dat u de banden niet te hard oppompt)
Stuurklem
App-scherm gaat in slaapstand




Laurent Willen LAURENT WILLEN
Hoofd van mezelf op deze blog

Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.

Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Engwe Mapfour N1 Pro: Test / Review
De Engwe Mapfour N1 Pro is Engwe's eerste carbon elektrische fiets. Dankzij de 250 Watt motor kan hij ook zonder vergunning gebruikt worden.
Lankeleisi X2000 Max: test / mening
De Lankeleisi X2000 Max is gebaseerd op de X3000 Max, met dezelfde motor maar met een paar opmerkelijke verschillen, zoals het rijcomfort.
Lankeleisi RV 800 Plus 750W: test / review
Ik heb de Lankeleisi RV800 Plus getest met mijn gebruikelijke teststructuur om u te helpen bepalen of deze fiets geschikt is voor uw behoeften en verwachtingen.
Lankeleisi X3000 Max: test / review
De Lankeleisi x3000 Max is een dikke bruut, hij stuwt je met zijn twee motoren van 1000W en zijn koppel van 90 Nm naar bijna 50 km/u.
Urtopia Chord: test / mening
Na een eerste elektrische fiets van carbon te hebben getest, pak ik nu het tweede model aan dat met een aluminium frame op een breder publiek is gericht.


Vragen/Opmerkingen

Privacybeleid | Voorwaarden